Finn en «feil» på dette bildet

Det er helt vanlig å sykle uten hjelm - på bysyklene. Foto: MINA HAUGLI

Bysyklene er populære. Men skal man måtte bruke hjelm, ja da tror Oslo Bysykkel det blir kroken på døra for ordningen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 19.09.2017 kl 10:10

OSLO: Hvorfor er det helt greit å ikke bruke sykkelhjelm, når man låner bysykler? Sammenlignet med å bruke egen sykkel.

– Jeg har ingen sykkelhjelm, derfor sykler jeg uten. Men jeg sykler ikke så ofte da, sier Hanna Nymoen Lund (21) som her om dagen leide en Oslo Bysykkel.

Som legger til at hun ikke er spesielt redd for å sykle uten hjelm heller, før hun tråkker avgårde.

Mangler: Her mangler bysyklisten hjelm, som så og si alle som benytter seg av Oslo bysykkel. Illustrasjonsbilde. Foto: MINA HAUGLI

Kroken på døren

Vi spurte Oslo Bysykkel hvorfor det ikke er et krav om bruk av hjelm, når man låner en bysykkel.

Det er enighet om at det kan gå riktig ille for den som sykler, hvis man ikke har hjelm - en hjelm beskytter og begrenser i hvert fall mange potensielle skader.

MEN:

– For at et bysykkelsystem, som i sin natur er mer spontane turer og nettopp skal representere en transportmetode uten behov for eget utstyr, så vil et hjelmpåbud etter all sannsynlighet være kroken på døren, og uansett representere en vesentlig nedgang i bruk, mener Liisa Anderson fra Oslo Bysykkel.

Bysykkel: Vil du ha på deg hjelm neste gang du leier en slik? Foto: MINA HAUGLI

Og mener videre at Oslo bysykkel og bysykling er en annen form for sykling, fordi man sykler i lav hastighet og forflytter seg annerledes enn om man benytter en avansert sport-, fritids- eller terrengsykkel.

– Året 2014 er sist det ble gjort en omfattende, offentlig undersøkelse. Da fant man at 2,6% av 55 stk små og store av registrerte sykkelulykker i byen, skjedde på en bysykkel hvorav ett skadetilfelle var klassifisert som alvorlig. Det gjaldt ankelbrudd, sier Anderson.

Byråden er enig

Hva mener byråden for miljø- og samferdsel. Bør det være et krav om at de som låner bysykler, og som er et kommunalt tilbud, må bruke hjelm?

– Bysykkelordningen i Oslo er blant verdens mest populære bysykkelordninger, som vi kan være stolte av. I Norge er det ikke noe generelt påbud om at man må bruke sykkelhjelm for å sykle, og da mener jeg det heller ikke er naturlig å stille et slikt krav for bysykkelordningen, sier Berg.

Som videre mener at mye av årsaken til suksessen med bysyklene, er at de er enkle å ta i bruk og at det er god tilgjengelighet på sykler.

I tillegg til at siden mange av sykkelturene er korte, vil være lite praktisk å kreve at folk alltid må ha med seg en hjelm i veska.

– Men min generelle oppfordring til syklister er at man bør bruke hjelm, og dette er også et klart budskap blant annet i sykkelkampanjer som gjennomføres i skolene, avslutter Berg.

Oslo bysykkel

Rundt 50.000 mennesker i Oslo bruker bysyklene og i 2016 ble det syklet over 2,1 millioner bysykkelturer i Oslo, ifølge Oslo Bysykkels hjemmeside.

Bysykkelordningen i Oslo er et samarbeid mellom Oslo kommune og Clear Channel Norway AS, der kommunen stiller offentlig reklameplass til rådighet og får et bysykkeltilbud tilbake. Tilbudet finansieres av abonnementer, reklame på stativene og sponsorat.

LES OGSÅ:

Oslo Kulturnatt, ikke bare for voksne: – Dette var kjempegøy!

Ber om bedre mattilsyn i Oslos barnehager etter avsløring

Oslo får dobbelt så mange bomstasjoner. Se hvor de kan bli plassert

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...