Nordre Aker Budstikke

Reagerer på forslag om totalt p-forbud:

– Vil bare forsterke og forflytte problemene til andre veier

Huseierforeningen på østsiden av Frysjaveien foreslår fullt p-forbud i Frysjaveien. Foto: Kristin Tufte Haga

– Vi må tåle noe parkering i gatene. Selv om folk kjøper leilighet uten parkeringsplass, så er det ikke forbudt å ha bil, sier Tom-Espen Møller, som reagerer på at et nabosameie har satt i gang underskriftskampanje for total p-forbud i Frysjaveien, mellom Kjelsåsveien og Radioveien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 23.11.2021 kl 12:41

KJELSÅS: For ikke lenge siden ble det kjent at Bymiljøetaten vil skilte med p-forbud på østsiden av Frysjaveien, mellom Kjelsåsveien og Radioveien. I tillegg vil Bymiljøetaten sørge for en lomme som skal gjøre det enklere å passere, blant annet for 25-bussen.

Dette er forslaget til Bymiljøetaten:

Ny skilting etter forslag fra Bymiljøetaten, mellom Kjelsåsveien og Radioveien.

– Forflytter problemet

Tom Espen Møller bor med familien i Radioveien på Kjelsås. Han har fulgt med på saken om Frysjaveien og parkering, særlig Frysjaveien mellom Kjelsåsveien og Radioveien.


Nå reagerer han på at sameiet langs Frysjaveien, Brekkesaga Huseierforening, har startet underskriftskampanje for p-forbud på begge sider av Frysjaveien:

– Et totalt parkeringsforbud vil bare forsterke og forflytte problemene til andre veier i området. Nei, det er ikke optimalt at det skjer parkering i smale Frysjaveien mellom Kjelsåsveien og Radioveien, men p-forbud på ene siden er en grei mellomløsning, mener Møller.

Han oppfordrer også kommunen til å sjekke ut om det på kommunens grunn er mulighet for å anlegge fortau på østsiden av Frysjaveien.

Tom-Espen Møller, her fra en tidligere sak. Foto: Kristin Tufte Haga (Arkivfoto)

Han fortsetter:


– Vi må tåle noe parkering i gatene. Selv om folk kjøper leilighet uten parkeringsplass, så er det ikke forbudt å ha bil. Og selv om politikerne gjerne vil ha mest mulig grønn tankegang, så er det helt legitimt at folk trenger bil for å få hverdagen til å gå opp, sier Møller.

Han viser til blant annet den store utbyggingen langs Frysjaveien, i regi av Stor-Oslo Eiendom og OBOS, og at parkeringsnormen nå legger til rette for at man kan bygge leiligheter, uten å ta hensyn til at alle skal ha parkeringsplass tilknyttet boligen.

Tilreisende

– Det er sikkert færre som trenger bil hvis de kjøper en leilighet på Grünerløkka, med tanke på kollektivtilbud og muligheter. Men i ytre by, som her på Kjelsås og Brekke, så er det et annet behov for bil. Og parkeringsproblemstillinger vil nok også komme med den planlagte utbyggingen på Tandberg-tomta her i området. Det er et stort paradoks at en streng parkeringsnorm som er vedtatt under dekke av miljø- og klimahensyn, i praksis bidrar til å forringe bomiljøet i vår del av byen. Mangel på parkeringsplasser skaper trengsel, stress og trafikkfarlige situasjoner. Men likevel, vi kan ikke være så navlebeskuende at vi vil forby folk som ikke har egne p-plasser, å finne en mulighet i nærområdet til å sette fra seg bilen. Mange vil bo i denne fine bydelen, og alle har ikke mulighet til å kjøpe bolig med tilhørende p-plass, sier Møller.

Frysjaveien, mellom Kjelsåsveien og Brekkeveien.

– For eksempel er det mange som ønsker å komme hit om sommeren, til badeplassene langs elva. Ikke alle ønsker eller har anledning til å ta kollektivtransport. Skal vi da nekte dem å parkere i nærområdet? I tillegg har de fleste som bor i småhusene i området begrenset parkering på egen eiendom. Hvis vi for eksempel skal ha gjester som bruker bil, så er de jo avhengig av å få parkert et sted i veiene her.


Brekkesaga Huseierforening foreslår også enveiskjøring rundt svingen i Frysjaveien.

– Det vil øke trafikken i Radioveien. Med andre ord: Det som løser et problem i Frysjaveien, skaper enda større problemer i Radioveien. Med parkeringsforbud i alle veiene rundt oss blir tilgangen til parkering både for beboere og for besøkende svært vanskelig.

Brekkesaga Huseierforening

Huseierforening svarer på kritikken, og om p-forbud i Frysjaveien vil forsterke og forflytte problemene til andre veier i området:

– Vi har forståelse for synspunktet, men vi tar opp denne saken fordi veistrekningen fra Kjelsåsveien til Radioveien har et utfordrende trafikkbilde med rutebusstrafikk, daglig kjøring av store lastebiler, snøbrøyting vil bli vanskeligere og at det er et betydelig antall fotgjengere som bruker veien både som turvei - skolevei og til og fra arbeid. Vårt forslag begrunner vi også i stor grad med den planlagte kjøring av store lastebiler inn til Oset-prosjektet, med 520 lastebiler per uke som gir 80-90 lastebiler per dag i seks år, fra 2022. Ved forrige anleggsperiode hadde veien den regulering vi ber om, minus det hvitstiplede fotgjengerfeltet vi har som forslag i tillegg, svarer Stein Arild Græsholt, på vegne av Brekkesaga Huseierforening.

Frysjaveien, mellom Kjelsåsveien og Radioveien. Foto: Kristin Tufte Haga


Han fortsetter:

– Det vi poengterer er at veistrekket er farlig for fotgjengere, spesielt for barn. Det går store rutebusser flere ganger i timen og det er som nevnt planlagt oppstart av innkjøring til Oset med en stor strøm av lastebiler. Slik situasjonen er i dag og vil bli med Bymiljøetatens forslag, er det dårlig oversikt på veistrekningen. Dette kan lett føre til farlige situasjoner både i forbindelse med utkjøring fra eiendommer og for fotgjengere. I de fleste gater og veier skal det tas betydelig hensyn til myke trafikanter. Det bør også være tilfellet i Frysjaveien mellom Kjelsåsveien og Radioveien.

Græsholt viser også til at parkerte biler, møtende trafikk og vanskelig fremkommelighet gir økt støy og luftforurensning. Han mener forøvrig at hverken dagens praksis eller Bymiljøetatens nye forslag for strekningen i Frysjaveien uansett gir særlig parkeringsmuligheter for de som vil besøke området:

– Det står nå daglig opp mot 20-25 biler parkert på østsiden av veien og flere biler er det ikke plass til. Det er altså fullt allerede. Bymiljøetatens forslag vil gi cirka tre færre plasser å parkere på, men ingen trygghet for fotgjengere når de skal gå til badeplassen, sier Græsholt, som ikke kommenterer Møllers forslag om etablering av fortau på østsiden i Frysjaveien.

Bymiljøetaten

Nordre Aker Budstikke har også vært i kontakt med Bymiljøetaten, og om forslaget til p-forbud på strekningen, med spørsmål om hvorfor etaten ikke setter p-forbudsskilt nærmere Kjelsåsveien (se forslag over).

– I Frysjaveien mellom Kjelsåsveien og Radioveien har det blitt opprettet en møtelomme stor nok til at buss kan møte trafikk langs veien. Bymiljøetaten har ikke mottatt henvendelser om fremkommelighetsproblemer i starten av denne strekningen, og veibredden er bred nok til å tillate gateparkering på en side av veien, ifølge pressekontakt Monica Thorud Olsen.

Bymiljøetaten har også sendt inn forslag om p-forbudsendringer ellers i Frysjaveien, datert 5. november:

Ny skilting etter forslag fra Bymiljøetaten i Frysjaveien, fra Maridalsveien til nummer 23.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...