Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

– Sannsynligvis ville heller ikke piggdekk hjulpet stort

56-bussen havnet i grøfta, like ved Linderudkollen, i april i 2017 Foto: ILLUSTRASJON/ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Onsdag i forrige uke ble flere busser innstilt, på morgenen og formiddagen. Solemskogbeboer mener bussene er altfor dårlig skodd, nå svarer Norgesbuss, som er operatør for Ruter-bussene.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 05.02.2018 kl 08:55

NORDRE AKER: – Jeg ville ikke kjørt på slike dekk som bussen har, ifølge Jan Wurtzel, beboer gjennom mange år på Solemskogen.

Han viste til onsdagens innstillinger av 56-bussen til Solemskogen. Det ble blant annet også innstillt busser i Maridalen. På grunn av for dårlige kjøreforhold.

– Hadde de røde bussene i Oslo, som også må kjøre på bratte og svingete veier, vært godt nok skodd, så hadde bussene kommet greit frem, mener Wurtzel - her kan du lese hele kommentaren hans fra lørdag.

Underkjølt regn

Ruter svarte også på Wurtzels uttalelser:

– Busslinjen ble innstilt på grunn av underkjølt regn, og at en valgte å vente på salting. Underkjølt regn gir svært vanskelige kjøreforhold også for privatbiler med vinterdekk. Det har allerede vært flere tilfeller i vinter hvor politiet har advart mot å kjøre når det nettopp er underkjølt regn, skriver blant annet Ruter i en mail til lokalavisa på fredag.

Og at Ruters operatører kjører med busser som er utstyrte med helårsdekk. Dekkskifte skjer hver høst slik at bussene skal ha nye dekk til vintersesongen. I tillegg til helårsdekk, skal bussene være utstyrte med kjetting - her kan du lese hele svaret fra Ruter.

LES OGSÅ: Nå får disse bussene flere avganger, da får du flere muligheter til å komme deg ut i Marka

– Ikke store forskjeller

Norgesbuss, som er operatør for Ruter, svarer mandag morgen følgende i mail.

– Det er riktig at vi bruker helårsdekk. Det er ikke veldig store forskjeller på helårsdekkene vi bruker og vinterdekk. Dekkene er konstruert slik at de har vinterdekkegenskaper når de blir satt på før vinter, og har mer sommerdekkegenskaper når dekket blir slitt gjennom vinteren, ifølge administrerende direktør Atle Rønning i Norgesbuss AS.

Lavgulvbusser

Han forteller videre at bussene som går i Oslo, er såkalte lavgulvbusser.

– Det vil si bybusser. Dette er et valg som er gjort for å ha en god universell utforming for kundene. Slike busser har generelt dårligere vinteregenskaper enn busser med innvendig trappetrinn i bussen.

LES OGSÅ: Mann satt seg fast mellom bilen og garasjen, måtte reddes ut av Brann- og redningsetaten

Piggfritt

Rønning peker også på at det i tillegg er bestemt at det skal kjøres busspiggfritt i Oslo og Akershus.

– På enkelte dager, spesielt med underkjølt regn, kunne piggdekk vært et godt alternativ. Problemet med piggdekk er at de blir fort slitt når det kjøres på tørr asfalt så sannsynligvis ville heller ikke piggdekk hjulpet stort. Vi er derfor avhengig av godt veivedlikehold. Busstraseer blir prioritert, men på dager med stort snøfall og vanskelige kjøreforhold er det vanskelig for veiholder å rekke over alt, videre ifølge Rønning.

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...