Rådhuspolitikerne langs skoleveien:
– Sett ned farten!

Tidligere FAU-leder ved Kringsjå, Line Fiskerstrand Blekeli i rød jakke og FAU-medlem Cathrine Moksness til venstre for Fiskersrrand Blekeli, møtte representanter fra bystyrets Samferdsels og miljøutvalg, tidlig fredag morgen denne uka i Sognsveien for befaring. Foto: Kristin Tufte Haga
Sa Odd Einar Dørum (V) spontant under politikerbefaringen i Sognsveien, og ga støtte til foreldrene som ber om 30 km/t i veien. Nå skal bystyrets samferdsels og miljøutvalg forberede saken videre.
Publisert: 16.10.2020 kl 15:40
Sist oppdatert: 16.10.2020 kl 16:15
KRINGSJÅ: Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU) på Kringsjå skole har lenge kjempet for tryggere skolevei i Sognsveien, som også brukes av Nordberg- og Elverhøy-elevene. De har spilt inn diverse trafikksikkerhetstiltak til Bymiljøetaten over flere år. så langt har Bymiljøetaten sikret overgangen nedenfor Kringsjå t-banestasjon, med et ledegjerde.
Det ble tidligere i høst samlet inn flere enn 300 underskrifter av FAU, et såkalt innbyggerinitiativ. For noen uker siden var også tidligere FAU-leder ved Kringsjå skole, Line Fiskerstrand Blekeli og FAU-medlem Cahtrine Moksness, på digital deputasjon i bystyrets samferdsels og miljøutvalg.
– I lang tid har vi forsøkt å gjøre noe på egenhånd, gjennom de kanalene vi har i FAU. Vi har jobbet opp mot Bymiljøetaten og bydelsutvalget for å sikre en tryggere skolevei for 1000 barn til de tre skolene. Farten er for høy i Sognsveien. Veien er ikke dimensjonert for å bruke den i den anledning elevene nå gjør, sa blant annet Fiskerstrand Blekeli.
Hun nevnte også diverse innspill til Bymiljøetaten, på kortsiktige hastevedtak.
I dag er det 40 km/t i Sognsveien, det ble også vist til at Sognsveien er adkomst til flere tusen studenter og 3500 Lyn-medlemmer; fotball og ski i idrettsparken. I tillegg er det trafikk til og fra markaporten ved Sognsvann og utfartsparkeringen der, til Norges Idrettshøgskole og Olympiatoppen. FAU ber om hastevedtak på 30 km/t i Sognsveien forbi skolene.
Cathrine Moksness fortsatte der Fiskerstrand Blekeli slapp og sa blant annet:
– Vi tenker også mer langsiktig. Barna må bort fra veien. Derfor trenger vi en bru over Sognsveien. Det vil også binde bydelene sammen.

FAU Kringsjå ber om strakstiltak på fartsnedsettelse i Sognsveien forbi Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler. Foto: Kristin Tufte Haga
Befaring
Fredag denne uka dro samme bystyrets samferdsels- og miljøutvalg på befaring i Sognsveien, fra rundkjøringen ved Carl Kjelsens vei, og forbi Kringsjå, Nordberg og Elverhøy-skoler og oppover veien. Moksness og Fiskerstrand Blekeli forklarte underveis om de forskjellige utfordringene, som nevnt over.
Utvalget på befaring konkluderer ikke i saken der og da, men skal nå oppsummere og forberede en sak videre til Oslo bystyre. Men da følget stoppet nedenfor t-banen på Kringsjå, og tidligere FAU-leder spurte om det var noen innspill og spørsmål, utbrøt likevel Odd Einar Dørum (V) spontant:
– Sett ned farten!
Det ble også både i deputasjonen og under befaringen vist til fartskontrollen Bymiljøetaten selv avviklet for en tid tilbake, som viste at flere holdt høyere hastighet enn det som er tillatt i veien, 40 km/t.
Fra bystyrets samferdsels og miljøutvalg stilte leder Sirin Hellvin Stav (MDG), nestleder Nicolai Øyen Langfeldt (Høyre), Odd Einar Dørum (Venstre), Andreas Halse (Ap), og Ingrid Wergeland (SV).
Lokal lyttepost
Line Fiskerstrand Blekeli kommenterer i etterkant av befaringen med politikerne:
– Som avgått FAU leder, og som ønsker å fullføre min hjertesak, er jeg er veldig glad for at utvalget prioriterte å komme på befaring til oss. Det er noe helt annet å vise hvordan skoleveien oppleves som en realitet, enn å forsøke å forklare dette via e-post, brev og møter, understreker hun.
– Dette er en prekær situasjon som påvirker hundrevis av skolebarn i hverdagen, noe må skje. FAU har, og skal ha, en viktig rolle i lokalsamfunnet og i et lokaldemokrati. Det kan også kunne fungere som en lokal lyttepost som bystyrepolitikerne burde lytte til, noe vi opplever at de gjør i vårt tilfelle. Nå håper vi at vår sak får gjennomslag, og at strakstiltak kan igangsettes før høstens mørke slår inn.
Les også:
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!