Ny parkeringsnorm på høring:
Setter maksgrense for bil, og minimum for sykler
– Ny parkeringsnorm blir sendt på høring fra 14. desember. Vi setter en maksgrense for antall bilplasser, et minimumsantall for sykkelparkeringen og bildeling i store boligprosjekter, sier Arild Hermstad, fungerende byråd for byutvikling.
Publisert: 14.12.2020 kl 12:50
OSLO: Parkeringsnormen skal være veiledende, og gjelder for nybygging, ombygging og bruksendring. Det omfatter nye reguleringsplaner, og den får virkning for byggesaker innenfor alle tidligere vedtatte reguleringsplaner.
- Dette betyr at folk som vil bygge på tomta si ikke lenger vil bli tvunget til å sette av areal til parkering, om de ikke ønsker det, forklarer Hermstad i en pressemelding.
- Samtidig styrker vi krav til sykkelparkering, særlig i større utbyggingsprosjekter.
Et tidligere forslag til parkeringsnormen var på høring i 2017, men den utgaven som nå er på høring er justert og tilpasset politiske føringer fra byrådsplattformen fra 2019.
- Jeg er fornøyd med at forslaget sikrer HC-parkering, og at 50 prosent av alle p-plasser for bil skal være tilpasset lading. Nytt er det også at vi sikrer kvalitetskrav til sykkelparkeringen. Dette vil gjøre det enklere å være syklist i Oslo.
I alle boligprosjekter over 100 boliger hvor det blir bygd mer enn HC-plasser, skal minimum 1 ordinær bilparkeringsplass settes av til bildeling. Før kommunen gir byggetillatelse, skal utbygger ha en avtale på minimum fem år med et bildelingsselskap.
- Bildeling er fremtiden, fastslår Hermstad, og vi vet at dette er gode, miljøvennlige løsninger som er i vekst. Dette betyr i praksis at er det aktuelt med p-plasser, må det også være bildeling. Vi er spent på hvordan forslaget blir mottatt blant bildelingsbransjen og utbyggerne.
Ulike deler av byen kan ha ulike behov
I forslaget til parkeringsnorm er byen delt opp i ulike soner, som dermed får ulike krav til parkering: sentrum, tett by og åpen by, inkludert marka. Normen har også ulike inndelinger knyttet til om det er store eller små boligprosjekter, studentboliger, institusjoner, næring og industri, skoler eller kulturbygg og kollektivknutepunkter.
Harald Øvland, fungerende avdelingsdirektør for byutvikling i Plan- og bygningsetaten forklarer at det nye forslaget reiser enkelte problemstillinger som det er viktig at innbyggere og næringsliv tar stilling til i høringen.
- Hva tenker innbyggerne i villaområdene om at minimumskravet til bilparkering blir fjernet? Vi vet fra tidligere at en del er bekymret for gateparkering i villastrøkene, og det er viktig for oss å få innbyggernes tanker om dette.
Samtidig er det også slik at parkeringsplasser utendørs inngår i beregning av såkalt utnyttelsesgrad i småhusområdene. Hva vil utbyggerne gjøre når det i flere tilfeller blir et større areal å bygge på?
- Tanken er ikke at utbyggerne skal velge å bruke parkeringsplassene som faller bort til å bygge større hus og fortette mer. Kommunen ønsker at arealene i stedet blir brukt som for eksempel grøntareal. Dette spørsmålet vil bli et tema i den kommende revisjonen av småhusplanen, men vi vil gjerne vite hvordan både utbyggere og innbyggere tenker om dette.
Legger til rette for sambruk av parkeringsplasser
Normen skal også legge til rette for større grad av sambruk av bilparkeringsplasser i områdene.
– Dette betyr at når kontor og næring har bruk for parkering på dagtid, mens boligene har bruk for parkering kveld og natt, så kan det være et stort potensial i å se på sambruk, sier Øvland.
Sykkelparkeringen skal være lett tilgjengelig, med gode forbindelser til sykkelveinettet og tilrettelagte gater. Plasser som er offentlig tilgjengelig, skal være opplyst på et synlig sted og nær bygningens inngang, og 30 prosent av plassene skal være tilpasset alle typer sykler, som lastesykler.
- Vi legger også inn krav til areal for service for sykkel i store boligbygg og kontorbygg, samt at alle kontorbygg skal ha garderobe hvor det er mulig å vaske seg, sier Øvland. På denne måten håper vi at normen vil bidra til at flere velger sykkel til og fra jobben. Kanskje blir det særlig viktig nå i og med at flere sykler i pandemiperioden.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!