Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Denne bilen er 36 ganger mer energieffektiv enn en Tesla modell S

Lars Ramstad fra Grefsen og medstudentene på NTNU vant førsteplass for «beste design» og femteplass for «mest energieffektive elbil» i sin klasse i Shell Eco-marathon i London.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.07.2019 kl 14:30

TRONDHEIM / GREFSEN: Elbilen DNV GL Fuel Fighter er egenutviklet av tronheimstudentene, og de deltok i den årlige konkurransen som ble holdt i London 2. til 5. juli i år.

I klassen UrbanConcept Battery Electric fikk de en femteplass, og det er ikke lite teknologien i bilen deres kan hamle opp med, ifølge studentene selv:

Mens en Tesla modell S kan kjøre 5 km per kWh, vil DNV GL Fuel Fighter fra trondheimstudenten kunne tilbakelegge 181 km med samme mengde energi. 36 ganger mer effektivt!

En annen populær el-bil, Nissan Leaf, ville fulladet og med tilsvarende energieffektivitet kunne kjørt Trondheim – Oslo sju ganger uten å stoppe for å lade batteri.

Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon samler studenter fra hele Europa. Bilene er utviklet av studentene selv, som del av studiene. Det norske laget fra NTNU stilte i år med en helt ny bil, utviklet i Trondheim og med industridesigneren Bård Eker som viktig støttespiller, opplyser de.

Under konkurransen har studentene fire forsøk på å kjøre mest energieffektivt gjennom elleve runder på en 1420 meters bane, alt innenfor en maksgrense på 39 minutter. DNV GL Fuel Fighter havnet til slutt på femteplass.

Fakta om bilen

  • Vekt: 72 kg
  • Lengde: 3,3 meter
  • Bredde: 1,2 meter
  • Høyde: 1,0 meter
  • Projisert frontareal: 0,75 m2
  • Cd: 0,149 (Luftmotstandskoeffisient)
  • Ett sete, plass til bagasje
  • To elektriske motorer (Maxon RE50), ett på hvert bakhjul

Blant de fem beste lagene innenfor BatteryElectric var DNV GL Fuel Fighter det eneste teamet med en helt ny bil. Dette medførte at bilen ikke var testet i like stor grad som konkurrentene, og etter to forsøk møtte teamet flere tekniske problemer.

– Resultatet er ikke dårlig, men ut ifra simuleringer gjort på forhånd antok vi et mye bedre resultat, og hadde kanskje nådd helt til topps dersom alt hadde fungert slik det skulle. Det er jo litt skuffende for årets team når vi vet hva bilen er god for, men det gir neste års team gode muligheter med mer tid til finjustering! uttaler Eirik Furuholmen, stolt prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.

Design-topp

Norskutviklede DNV GL Fuel Fighter. Foto: Privat

Bilen utmerket seg mer enn kun på banen, og ble kåret til «Vehicle Design Award UrbanConcept». Kåringen reflekterer den best utviklede bilen opp mot konkurransen, med fokus på både tekniske områder som aerodynamikk, struktur og materialer, samt estetikk, ergonomi og miljøvennlighet. Teamet er stolt over å ha vunnet Design Award med over 40 biler i klassen.

– Mens selve konkurransen kan ha flaks og uflaks, er denne prisen et tydelig mål på hvor bra både utviklingen av bilen og teamet i seg selv har vært i år, legger Furuholmen til.

DNV GL

Teamet startet planleggingen av bilen allerede i 2017, mens produksjonen startet først i 2019. Målet var hele tiden å planlegge en bil for framtiden, og den er laget gjennom et tett samarbeid mellom NTNU-studenter fra ulike fagfelt som design, produktutvikling, elektronisk systemdesign og kybernetikk.

Fakta

Shell Eco-marathon

  • Ledende konkurranse innenfor energieffektivitet
  • Har rundt 200 ulike lag som deltar
  • Årets konkurranse ble arrangert på Mercedes-Benz World
  • Studenter kan konkurrere innenfor to klasser; prototyper og urban consept. Prototyper er bilen hvor man kjører liggende, da fokuset er på aerodynamikk og å slå rekorder. Urban concept er biler som skal minne om bybiler, hvor det stilles krav til bagasjeplass, sittende stilling, vindusviskere og lignende.
  • innenfor begge klasser konkurrerer man i tre kategorier, basert på hvilket drivstoff en bruker. Dette kan være hydrogen, ICE eller battery electric.

DNV GL Fuel Fighter

  • Studentorganisasjon med oppstart i 2008
  • Årets team består av 41 medlemmer
  • Hovedsponsor siste 10 årene er DNV GL
  • Gudfar til bilene er Bård Eker

– Det har vært spennende å se prosjektet ta form fra start, og det er tydelig at dette er en gjeng dyktige studenter som virkelig har klart å samarbeide, bekrefter bilens gudfar, Bård Eker.

Han forteller at selv om tekniske problemer kom i veien for håpet om verdensrekord, skal de være stolte over å hevde seg med en bil de bygget i samme sesong, og attpåtil stikke av med den gjeve designpriser.

— Uansett resultat har de fått et utrolig læringsutbytte å ta med seg videre på veien, sier Eker.

Deler av teamet, sammen med DNV GL-representant Kristina Dahlberg. Foto: Privat

Kristina Dahlberg – representant for DNV GL Fuel Fighters hovedsponsor DNV GL – har fulgt med teamet under konkurransen. Hun forteller at hun har sett ekte ingeniørskap, dedikert teamarbeid og sterk evne til problemløsning.

– Laget har vist risikovillighet, noe som er viktig for å prestere bedre og lære av feil. Dette er attributter vi i DNV GL verdsetter når vi rekrutterer, og som stiller høyt når våre egne ingeniører utvikler ny teknologi.

Masteroppgave om styresystem

En av de 41 studentene bak DNV GL Fuel Fighter er Lars Ramstad, som er født og oppvokst på Grefsen. Han har nettopp fullført fem år på studiet sivilingeniør i produktutvikling og produksjon ved NTNU i Trondheim.

– Å jobbe med bilen har vært enormt spennende. Jeg har skrevet masteroppgave basert på arbeidet med å utvikle et nytt styresystem og fremre hjuloppheng, og har viet omtrent all ledig tid til prosjektet. Det har vært et intenst og knallhardt, men også lærerikt og ikke minst sosialt år, sier Ramstad.

Lars Ramstad fra Grefsen og årets DNV GL Fuel Fighter. Foto: Privat

Han tror det han kommer til å huske best er gode øyeblikk med andre lagmedlemmer under litt for seine kveldstimer på verkstedet.

– Jeg hadde ikke regnet med å få så mange nye og gode venner i femte år på studiet.

Ramstad forteller at fremtidsplanene hans foreløpig er ganske åpne.

– Mest sannsynlig sikter jeg på å flytte tilbake til Østlandet og finne en spennende jobb innen produktutvikling/mekanisk design. Jobbmarkedet er ganske godt og jeg er veldig optimistisk for fremtiden! På lang sikt kan jeg også godt tenke meg å starte opp bedrift for å jobbe med lansering av egne produktidéer, jeg har mange på lager! sier han.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...