Siste sveisen er gjort

Siste sveisen av trikkeskinner i Grefsenveien, mellom Platåveien og Midtoddveien, onsdag. Foto: SPORVEIEN
Hele strekningen i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er planlagt ferdigstilt før jul, slik at det på ny kan åpnes for trafikk i begge retninger.
Publisert: 31.10.2019 kl 07:30
Sist oppdatert: 31.10.2019 kl 09:24
GREFSEN: I pressemelding fra Sporveien onsdag går det frem at nå er de aller siste trikkeskinnene i den øvre delen av Grefsenveien, litt nedenfor krysset Grefsenveien og Myrerskogveien, sveiset sammen. Anleggsarbeidene i prosjektet, som pågår mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass, er inne i en avsluttende fase, før åpning av toveis trafikk i desember.
Sporveien er ansvarlig for oppgraderingen av Grefsenveien fra Platåveien til Kjelsåsalléen holdeplass, og det fortelles videre at ferdiggjøringen av sveisingen er en milepæl i arbeidet med å oppgradere hele denne strekningen. Arbeidene er i rute.
– Trikkeskinnene sveises for hver 18. meter. Totalt på strekningen mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er det sveiset om lag 300 skjøter, hvorav hver skjøt tar cirka 45 minutter å sveise sammen, sier kommunikasjonsansvarlig Tone S. Tuhus i Sporveien.

Sporveien har som mål at Grefsenveien mellom Platåveien og Midtoddveien skal åpnes for toveiskjøring før jul, her fra arbeidene på strekningen, onsdag. Foto: SPORVEIEN
Trafikk i begge retninger før jul
Hele strekningen i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er planlagt ferdigstilt før jul, slik at det på ny kan åpnes for trafikk i begge retninger på Grefsenplatået og Kjelsås.
– Etter at siste sveis nå er gjennomført, skal det blant annet utføres asfalteringsarbeider i veien og fuges rundt trikkeskinnene der dette mangler. I tillegg skal gangfelt på tvers av Grefsenveien merkes opp, holdeplasser skal istandsettes og vi foretar en generell opprydding i anleggsområdet, sier Tuhus videre, og at det som står igjen for Sporveien å utføre av arbeider etter jul er utskifting av enkelte kontaktledningsmaster som holder strømkablene til trikken på plass. Dette arbeidet er planlagt ferdig utført i løpet av våren 2020.
Enveiskjøringen opphører
Når det åpnes for trafikk i begge retninger av Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass, vil enveiskjøringen på strekningen opphøre. Samtidig vil inn- og utkjøringen ved Kjelsåsveien/Midtoddveien stenges, slik at krysset blir tilbakestilt til slik situasjonen var før.
– Vi ønsker at bilistene bruker Grefsenveien i stedet for Kjelsåsveien når de kjører i retning Storokrysset. Det vil bli satt opp et skilt ved innkjøringen til Kjelsåsveien fra Midtoddveien som minner om dette, sier Tone S. Tuhus.
Det er planlagt at trikken vil være tilbake på Grefsen og Kjelsås i løpet av våren 2020.
Del av Trikkeprogrammet
Oppgraderingen av Grefsenveien er en del av Trikkeprogrammet, og en samlet plan for gateopprustning der Sporveien, Bymiljøetaten, Ruter og Vann- og avløpsetaten samarbeider om gjennomføringen.
Blant de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017. Tinghuset–Tullins gate er ferdig i 2019, Bispegata. Majorstuen og Grefsenveien skal ferdigstilles i 2020, og Storgata og Thorvald Meyers gate er planlagt ferdig oppgradert i 2021.
Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk. Trikkeprogrammet omfatter i tillegg anskaffelse av 87 nye, moderne trikker til Oslo og oppgradering og utvikling av trikkens baser på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold.
Fakta om Trikkeprogrammet
- I 2013 startet Oslo kommune Trikkeprogrammet.
- I 2015 vedtok bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.
- I 2015 fikk Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet av byrådet i Oslo, og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.
- Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).
- Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud. De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.
- Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.
- De nye trikkene er planlagt levert for testing i Oslo fra og med vinteren 2020/2021. Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.
- Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap samarbeider om arbeidet som skjer i design- og teknisk utviklingsfase.
- Sporveien og Ruter samarbeider om hvordan de 87 nye trikkene skal brukes og inngå i det totale, fremtidige kollektivtrafikktilbudet etter levering.
Kilde: Sporveien
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!