Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Siste sveisen er gjort

Siste sveisen av trikkeskinner i Grefsenveien, mellom Platåveien og Midtoddveien, onsdag. Foto: SPORVEIEN

Hele strekningen i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er planlagt ferdigstilt før jul, slik at det på ny kan åpnes for trafikk i begge retninger.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 31.10.2019 kl 09:24

GREFSEN: I pressemelding fra Sporveien onsdag går det frem at nå er de aller siste trikkeskinnene i den øvre delen av Grefsenveien, litt nedenfor krysset Grefsenveien og Myrerskogveien, sveiset sammen. Anleggsarbeidene i prosjektet, som pågår mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass, er inne i en avsluttende fase, før åpning av toveis trafikk i desember.

Sporveien er ansvarlig for oppgraderingen av Grefsenveien fra Platåveien til Kjelsåsalléen holdeplass, og det fortelles videre at ferdiggjøringen av sveisingen er en milepæl i arbeidet med å oppgradere hele denne strekningen. Arbeidene er i rute.

– Trikkeskinnene sveises for hver 18. meter. Totalt på strekningen mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er det sveiset om lag 300 skjøter, hvorav hver skjøt tar cirka 45 minutter å sveise sammen, sier kommunikasjonsansvarlig Tone S. Tuhus i Sporveien.

Sporveien har som mål at Grefsenveien mellom Platåveien og Midtoddveien skal åpnes for toveiskjøring før jul, her fra arbeidene på strekningen, onsdag. Foto: SPORVEIEN

Trafikk i begge retninger før jul

Hele strekningen i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er planlagt ferdigstilt før jul, slik at det på ny kan åpnes for trafikk i begge retninger på Grefsenplatået og Kjelsås.

– Etter at siste sveis nå er gjennomført, skal det blant annet utføres asfalteringsarbeider i veien og fuges rundt trikkeskinnene der dette mangler. I tillegg skal gangfelt på tvers av Grefsenveien merkes opp, holdeplasser skal istandsettes og vi foretar en generell opprydding i anleggsområdet, sier Tuhus videre, og at det som står igjen for Sporveien å utføre av arbeider etter jul er utskifting av enkelte kontaktledningsmaster som holder strømkablene til trikken på plass. Dette arbeidet er planlagt ferdig utført i løpet av våren 2020.

Enveiskjøringen opphører

Når det åpnes for trafikk i begge retninger av Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass, vil enveiskjøringen på strekningen opphøre. Samtidig vil inn- og utkjøringen ved Kjelsåsveien/Midtoddveien stenges, slik at krysset blir tilbakestilt til slik situasjonen var før.

– Vi ønsker at bilistene bruker Grefsenveien i stedet for Kjelsåsveien når de kjører i retning Storokrysset. Det vil bli satt opp et skilt ved innkjøringen til Kjelsåsveien fra Midtoddveien som minner om dette, sier Tone S. Tuhus.

Det er planlagt at trikken vil være tilbake på Grefsen og Kjelsås i løpet av våren 2020.

Del av Trikkeprogrammet

Oppgraderingen av Grefsenveien er en del av Trikkeprogrammet, og en samlet plan for gateopprustning der Sporveien, Bymiljøetaten, Ruter og Vann- og avløpsetaten samarbeider om gjennomføringen.

Blant de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017. Tinghuset–Tullins gate er ferdig i 2019, Bispegata. Majorstuen og Grefsenveien skal ferdigstilles i 2020, og Storgata og Thorvald Meyers gate er planlagt ferdig oppgradert i 2021.

Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk. Trikkeprogrammet omfatter i tillegg anskaffelse av 87 nye, moderne trikker til Oslo og oppgradering og utvikling av trikkens baser på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold.

Fakta om Trikkeprogrammet

  • I 2013 startet Oslo kommune Trikkeprogrammet.
  • I 2015 vedtok bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.
  • I 2015 fikk Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet av byrådet i Oslo, og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.
  • Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).
  • Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud. De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.
  • Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.
  • De nye trikkene er planlagt levert for testing i Oslo fra og med vinteren 2020/2021. Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.
  • Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap samarbeider om arbeidet som skjer i design- og teknisk utviklingsfase.
  • Sporveien og Ruter samarbeider om hvordan de 87 nye trikkene skal brukes og inngå i det totale, fremtidige kollektivtrafikktilbudet etter levering.

Kilde: Sporveien

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...