Nordre Aker Budstikke

Spurte om grønn adkomst til Sognsvann:

Byråden trakk frem ulykker en halv kilometer unna

Bjørn Revil i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) var partiets førstekandidat ved valget i Oslo i 2019. Foto: Lise Åserud / NTB

Bystyrerepresentant Bjørn Revil (FNB) mener flere skattemillioner blir brukt til å løse et problem som ikke eksisterer, etter at han fikk svar fra miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie berg (MDG).

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

SOGNSVANN: Det var Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) som fikk Bymiljøetaten i Oslo kommune på tanken om å lage en «grønn adkomst» til Sognsvann.

Prosjektet, som har en forventet maksimumskostanden beregnet til drøyt syv millioner kroner, har som mål å få flere til å bruke området. Bymiljøetaten opplyser denne uken at det forventes at kostnaden blir innenfor det budsjetterte.

Bjørn Revil er gruppeleder i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) i Oslo og bystyremedlem. Partiet reagerer kraftig på kommunens og byrådets nye innfallsport ved Sognsvann. Før jul stilte han derfor byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), flere spørsmål rundt vurderingen av pengebruken på utfartsparkeringen.

Ingen ulykker på parkeringsplassen

Revil ba byråden redegjøre for hvor mange ulykker som var registrert de siste 20 årene i området som parken bygges - der bil var involvert i ulykken.

Berg har lagt data fra Nasjonal vegdatabank (NVDB) til grunn for svaret sitt, som hun har fått hjelp av Bymiljøetaten til å utforme.


Byråden svarer at det har skjedd seks ulykker de siste 20 årene.

Byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG), ber alle om å droppe å reise kollektivt om det ikke er absolutt nødvendig. Foto: Christian Fredrik Borg

Én av ulykkene, den seneste, hadde alvorlig personskade. Ulykken skjedde imidlertid i overkant av hundre meter fra fotgjengerfeltet på Sognsvann og prosjektets område. Resten av ulykkene har, ifølge Berg, hatt lav alvorlighetsgrad.

Halv kilometer unna

Kun én av ulykkene Berg oppgir har skjedd i området som i noen grad omfattes av prosjektet. Det var en ren bilulykke som skjedde i 2001, rett før fotgjengerfeltet. Ingen av ulykkene har skjedd på parkeringsplassen som nå er gjort om til en «grønn adkomst» eller på veien til Sognsvann.


En annen av ulykkene byråden viser til, skjedde ved Kiwi Kringsjå, 450 meter fra fotgjengerfeltet på Sognsvann i 2011. Noen meter lenger nord, i retning Sognsvann, ble en fotgjenger påkjørt i 2015. Ulykken er imidlertid ikke inkludert.

Artikkelen fortsetter etter kartet.

Naviger rundt i kartet og trykk på punktene for mer informasjon!

Sjokkert over svarene

FNB-representanten er sjokkert over byrådens svar på spørsmålene sine.

– Jeg oppfatter hele argumentasjonen fra byråden som vikarierende. Parkeringen ved Sognsvann kan umulig utgjøre en sikkerhetsrisiko - noe som egentlig går frem av svarene hennes, sier han til Nordre Aker Budstikke.

Han mener det er leit at kommunen bruker flere millioner på prosjektet.

– Det er andre utfordringer som virkelig bør prioriteres - særlig smittevern på skoler og helseinstitusjoner - men også støtte til næringslivet som sliter, sier Revil.


Inntil han ble bystyrepolitiker på heltid høsten 2019, jobbet han som lærer i Osloskolen.

– Ved å redusere parkeringsplasser øker presset på kollektivtransporten på utfartsdager. Dermed øker også risikoen for smitte. Det er langt tryggere at folk bruker bil enn kollektivtransport nå, konkluderer han.

Foto: Christian Fredrik Borg

– Fjerne parkeringsplasser

Revil påpeker at byrådens tall viser at det ikke har vært en eneste trafikkulykke i parkeringsområdet de siste 20 årene.

– Da virker det svært rart at hun bruker sikkerhet som påskudd til å fjerne mange parkeringsplasser.

Han kjøper ikke argumentet.

– Målet er å fjerne parkeringsplassene som blir benyttet av turgåere. Sikkerhet er bare et påskudd, mener bystyrerepresentanten.

– Men er det ikke positivt at det gjøres tiltak med mål om at flere skal bruke området?

– Det er fint at folk bruker marka, men jeg tror fjerning av parkeringsplasser betyr at færre vil benytte marka, ikke flere. Utfartsparkeringen ved Sognsvann er svært mye i bruk og området er kanskje den mest brukte innfallsporten til Nordmarka, svarer han, og legger til:

– Nå som korona har begrenset folks mulighet til å benytte kollektivtransport, har utfartsparkeringene gjort marka tilgjengelig for mange. Det synes jeg er kjempefint.

Bystyrerepresentant Revil mener den grønne adkomsten som bygges fremstår som et parkanlegg og kaller det en park.

– Adkomsten fra Sognsvann t-banestasjon til selve Sognsvann har vært en liten vei som er stengt med bom og kun er sporadisk i bruk. Jeg har aldri hørt om at noen oppfatter den som problematisk og det har da slik byrådens plansje viser ikke vært en eneste ulykke der de siste 20 årene.

– Man bruker i prinsippet seks millioner kroner på å løse et problem som ikke finnes. I disse koronatider ville det ikke vært vanskelig å finne bedre anvendelse for de pengene.

Byråden: – Gjør det tryggere

I november spurte vi byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), om hva hun tenker om kritikken og engasjementet rundt prosjektet ved Sognsvann.

– Jeg er glad for at innbyggerne i Oslo er engasjert i friluftsliv og idrett. Dette byrådet har rekordsatsing på både friluftsliv og idrett. Med den grønne adkomsten til marka fjerner vi biltrafikk og gjør det tryggere for brukerne av marka, som barnefamilier, barnehagebarn, skoleklasser, ved at de unngår ryggende biler og en tettpakket p-plass, når de ankommer marka på en enkel og miljøvennlig måte med t-banen. Vi effektiviserer p-området, med dedikerte HC-plasser, og det blir ikke færre p-plasser, sa hun.

Byråden forsikret også at hun har vært informert underveis om prisen på prosjektet, og mener den er verdt det.

– Ja, dette er en etterlengtet oppgradering som bystyret har sluttet seg til. Nå får vi på plass en fantastisk innfallsport til marka. Det blir et tryggere og grønnere område der det før var asfalt, vi får på plass en ny belyst turvei, vi setter opp informasjonsskilt og benker og lager parkeringsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne. Nå kan barnehager og skoleklasser som kommer med T-banen for å gå på tur i marka slippe å bekymre seg for biltrafikken i like stor grad som tidligere.

Oppmerking utsatt

Foto: Christian Fredrik Borg

I slutten av oktober ble det satt opp skilt om at de nye plassene på parkeringsplassen ville bli malt opp innen kort tid. Skiltene ble tatt ned og ennå er ingen plasser markert.

– Det kom snø da arbeidet ble planlagt i november, og derfor ble malingen utsatt til våren, skriver seniorkonsulent i Bymiljøetaten, Lise Jørstad, i en e-post til Nordre Aker Budstikke

Det samme er tilfelle med fotgjengerfeltet, som nå ikke er markert. Jørstad opplyser at det vil skje i april eller når asfalten er tørr og det er tilstrekkelig varmt.

Mye av arbeidet som skal gjøres, er ferdig. Det gjenstår imidlertid planting av trær, busker og annen beplantning tillegg til åtte planlagte lyspunkter.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...