Nordre Aker Budstikke

Frykter at opphøyde sykkelfelt gjør det vanskelig å passere

Det nye sykkelfeltet fra rundkjøringen ved avkjøring til Ring 3, og nedover Maridalsveien. Foto: Christian Fredrik Borg

Men Bymiljøetaten viser til at dette ikke gjelder en veldig lang strekning.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.09.2021 kl 08:05

TÅSEN: Flere lurer på hvorfor de nye opphøyde sykkelfeltene fra rundkjøringen i Rolf Wickstrøms vei, ved påkjøringen til Ring 3, og ned mot Nygård terrasse, ikke blir bredere:

«Dersom noen kommer i større fart enn den foran, for eksempel rask syklist versus sykkel med sykkelhenger, så må de eventuelt ned i veibanen for å komme forbi. Hva er hensikten med denne varianten av sykkelvei?» spør én leser.

Det går også fortau ved siden av sykkelfeltet.

Det nye sykkelfeltet i Maridalsveien på under 30 sekunder. Video: Christian Fredrik Borg

Mari Svolsbru, prosjektansvarlig i Bymiljøetaten, sier til Nordre Aker Budstikke:


– Sykkelfelt i Maridalsveien fra rundkjøringen med Rolf Wickstrøms vei og ned til Nygård terrasse vil bli bygget som opphøyd sykkelfelt. Hovedgrunnen til at det er valgt opphøyd sykkelfelt her, er å hindre at bilister skal kunne legge seg ut i sykkelfeltet. Dette har vært et sikkerhetsproblem for syklister over tid, særlig mellom rundkjøringen og rampen til Ring 3. Maridalsveien har så stor trafikk at vi har valgt å gjøre grep som bedrer trafikksikkerheten for syklistene på denne strekningen.

Det nye sykkelfeltet fra rundkjøringen ved avkjøring til Ring 3, og nedover Maridalsveien. Foto: Christian Fredrik Borg

Hun sier videre at strekningen som her etableres som opphøyd sykkelfelt er 200 meter langt i sydgående retning.

– Det er også lagt inn en nedramping i krysset ved Nedre Stabburvei, midt på strekningen. Syklister som velger å legge seg i kjørebanen har derfor forholdsvis kort avstand til neste mulighet for å komme seg inn på sykkelfeltet igjen. På grunn av dette, og fordi strekningen er såpass kort, har vi vurdert det slik at det sjelden vil oppstå fremkommelighetsproblemer på grunn av kø av syklister her. Sør for Nygård terrasse skal det etableres ordinært sykkelfelt med rødt dekke, ifølge Svolsbru.

Det nye sykkelfeltet fra rundkjøringen ved avkjøring til Ring 3, og nedover Maridalsveien. Foto: Christian Fredrik Borg

Gatenormalen er 2,2 meter

Bymiljøetaten forklarer videre at disse nye sykkelfeltene er prosjektert med 1,8 meter bredde.

– Opphøyde sykkelfelt skal i henhold til gatenormalen for Oslo være 2,2 meter brede mens det i Oslostandarden for sykkeltilrettelegging er åpning for at sykkelfelt med 1,3-1,8 meter bredde som kan brukes på korte strekninger med smalt gatesnitt. Kjørefeltene er prosjektert med minimum 3,25 meter bredde. Venstre svingefelt til rampen til Ring 3 er prosjektert med minimum 3,0 meter bredde.

Nordre Aker Budstikke målte 1,6 meter i sykkelfeltet, fra brosteinkant til brosteinkant.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...