Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Skinnene er så dårlige, at her kan trikken bare kjøre i 5 km/t

Og akkurat dette trikkestrekket er spesielt utsatt.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 15.08.2017 kl 12:36

KJELSÅS: Plutselig bremser trikken kraftig ned, og kjører veldig sakte et strekke i Grefsenveien, før holdeplassen ved Coop og Kjelsåsalleen.

– De gule skiltene langs veien forteller at vi må bremse ned, i dag til 5 km/t. På grunn av slitte skinner. Det varierer litt når det er skiltet, og hvor fort vi kan kjøre, forteller trikkesjåføren til Nordre Aker Budstikke i helgen.

LES OGSÅ: Utvider busstilbudet i to uker.

– Ikke unikt

Vi kontakter Sporveien for mer informasjon. Sporveien forteller at det finnes tilsvarende skilt som de gule på Kjelsås, som kan angi nedsatt hastighet mellom 22.00 og 07.00.

Sporveien forteller at de gule skiltene er i bruk over hele byen.

– Det er heller ikke unikt for denne strekningen at det etter en inspeksjon av skinnegangen skiltes med nedsatt hastighet. Vi har flere grader av dette – 30, 15, 10 og 5 km/t, forteller kommunikasjonsmedarbeider i Sporveien, Jan Rustad.

Ikke lett for oss andre å forstå disse gule skiltene uten noe særlig på, men for trikkeførerene så forteller de om hvor fort, eller snarere hvor sakte, de må kjøre trikken på en gitt strekning. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

– I de tilfellene der det skiltes 5 km/t, innebærer det at baneavdelingens folk har vurdert det slik at skinnegangen egentlig er for slitt til å trafikkeres, men at det til nød kan kjøres der dersom det utvises ekstra varsomhet, forteller Rustad videre.

Men samtidig at det ikke skal være fare for trikkefarende.

– Jeg understreker at det ikke er snakk om noe faremoment for passasjerene, men heller at vi gir oss selv en ekstra sikkerhetsmargin.

LES OGSÅ: Slik blir trikkehverdagen det neste halve året.

Utsatt strekke

Trikkeskinner slites, noen steder slites de mer enn andre steder.

– Gjennomsnittlig levetid under ideelle forhold for en trikkeskinne er om lag tyve år, som regel blir de skiftet i god tid før dette. Du vil altså, ofte i forkant av kommende skinnearbeider, kunne se skiltene som viser nedsatt hastighet overalt på nettet – ikke bare på Kjelsås, forklarer Rustad videre.

Men nevnte strekke på Kjelsås er spesielt utsatt.

– Det spesielle med kurven mellom Grefsen stadion og Kjelsåsalléen er at skinnene der utsettes for ekstra påvirkning når en trikk passerer i normal hastighet. Dette skyldes i stor grad kurvaturen og vinklingen på underlaget som i sin tid ble valgt da skinnegangen ble lagt. Derfor slites kanskje underlag og skinner her litt ekstra, forteller Rustad videre.

Midlertidige utbedringer av slike strekninger har imidlertid lite for seg.

– Likevel, normalt får strekninger der vi har vært nødt til å skilte ned til 5 km/t prioritet.

Mye slitasje på og ved skinner i Grefsenveien. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

LES OGSÅ: Kjelsåskvinne bitt av hund - på sykehus i flere dager

Avgjørelse

Rustad kan også fortelle at strekket står på møteplanen til banesjefen denne uka.

– Samme strekning er en del av prosjektet «Tilpasning Nye Trikker» og er en del av samlet plan for oppgradering. Det som nå skal avklares er omfanget av arbeidene baneavdelingen skal gjøre i denne runden, i påvente av de virkelig dyptgripende fornyingsarbeidene som kommer.

OPPDATERT: Etter at denne saken ble publisert, så har Nordre Aker Budstikke mottatt informasjon fra Rustad om reparasjonsarbeid i Grefsenveien, og på strekket som nevnt i saken.

Dette skal skje:

  • Nedfresing av asfaltdekket for å unngå at trikkene tar nedi, deretter kan hastigheten settes opp til 20 km/t.
  • Arbeidet starter natt til onsdag 16.august. Dette vil nødvendigvis medføre noe støy, men vil trolig ikke vedvare svært lenge. Arbeidet vil bli fordelt over to netter.

Neste runde vil ifølge Rustad innebære å fjerne asfalt og påstøp i begge retninger – rundt 35 meter. Bytte 35 meter skinnegang på utgående spor. I tillegg støp til toppen av skinne, påstøp til overkanten av sporholderen og to lag asfalt. Oppstartsdato for dette arbeidet er ifølge Rustad ennå ikke fastsatt.

Det vil også bli sendt ut nabovarsler.

Det svinger på trikken

I juni var det også sak i nab.no om den svingende trikken opp Grefsenveien fra Storo. Trikken svaier frem og tilbake oppover Grefsenveien - les saken og se video her.

Kommunikasjonssjef Cato Asperud sa i juni at Sporveien kjenner godt til at dette skjer, og at det også skyldes dårlig skinne- og veiforhold.

– Det er ingen sikkerhetsrisiko her, det skyldes fundamentet i gaten og vi har full kontroll på situasjonen, sa Asperud i juni i år.

Støy

I 2014 intervjuet Nordre Aker Budstikke beboere langs Grefsenveien, som synes trikken lager veldig støy, faktisk mer nå enn på 50 år - les hele saken her.

Det ble i saken også pekt på at det var lagt nye skinner fra Kjelsåsalleen og bortover Midtoddveien, og hvorfor det ikke ble gjort tilsvarende i Grefsenveien fra Kjelsåsalleen og mot Grefsenplatået.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, uttalte i 2014 følgende om skinnene i Grefsenveien.

– Da vi startet opp med prosjekteringen (journ. anm. for Midtoddveien) ble det i en tidlig fase jobbet ut i fra at vi også skulle fornye sporet bort til Grefsen stadion. Å få utbedret sporene i Midtoddveien var helt nødvendig ut i fra teknisk tilstand, mens det for resten var et ønske om å tilpasse forholdene best mulig for god trafikkavvikling med trafikk av trikker, busser og biler, sa Asperud.

– Det pågår derfor en diskusjon med bymiljøetaten om hvorledes dette kan gjøres, et element i tillegg er hvorledes de nye trikkene kommer til å bli. Bredden og profilen på disse er avgjørende for prosjekteringen av strekningen bort til Grefsen stadion, sa også Asperud i 2014-saken.

Nå er det godt kjent at hele Oslo skal skifte trikkeparken og skinnene.

Fakta om Trikkeprogrammet

•I 2013 vedtok bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.

•Oslo kommune ga Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet i 2015 og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.

•Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner, og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).

•Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.

•De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.

•Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en Samlet plan som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten skal koordinere og samkjøre sine respektive oppgraderingsplaner og gravearbeider.

•Det legges til rette for at de nye trikkene leveres for testkjøring fra og med 2020. Målet er at alle nye trikker er på plass i Oslos gater i løpet av 2024.

Alt fra pressemelding fra Sporveien i august 2017.

LES OGSÅ:

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...