Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Skoleveien skal sikres - arbeidene allerede igang

Korsvollbakken. Foto: BYMILJØETATEN

Blant annet mer belysning, mer trafikksikre veikryss og ikke minst bedre fortau er på gang.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 02.07.2017 kl 10:38

NORDRE AKER: Torsdag skrev Nordre Aker Budstikke om jubel i leieren for 11 millioner kroner fra revidert budsjett for Oslo kommune, til utbedringer av skolevei.

Fra høsten blir skolegrensene på Korsvoll endret. Det betyr at de fleste elevene fra Korsvoll skole nå skal over til Engebråten når de begynner på ungdomsskolen, ikke Nordberg skole, som tidligere.

Problemet er at det i dag ikke finnes en trygg skolevei fra Korsvoll og til andre siden av Akerselva. Statisitikken viser at det mellom 1996 og 2016 var 88 trafikkulykker i området, som blant annet omfatter Carl Kjelsens vei, Maridalsveien og Frysajveien.

Trafikkagenten

De kommende 8. klassingene har i vår gått skoleveien med appen Trafikkagenten, og registrert farlige områder på veien. Korsvoll skoles FAU har engasjert seg, og fikk støtte i bydelsutvalget. Bymiljøetaten lagde deretter en liste over sikringstiltak de mener bør på plass.

LES OGSÅ: ADVARSEL: Ting forsvinner fra nabolaget!

Største bevilgning til hurtigtiltak

21. juni kunne de juble på Korsvoll. I revidert budsjett for 2017 vedtok bystyret å bevilge 11 millioner til Bymiljøetaten for å iverksette tiltak på skoleveien mellom Korsvoll og Engebråten.

– Vi jobber nå på spreng for å få på plass flest mulig av de planlagte utbedringene, før skolestart 21. august. Noe av arbeidet er allerede igang, blant annet innsnevringer og utbedring av kantstein og arealer for gående i Tåsenveien og i Korsvollbakken. I tillegg til i Gjerdrumsvei, sa blant annet prosjektleder Vibeke Rørholt i Bymiljøetaten - les hele saken fra i går her, og se kart over planlagte utbedringer.

Korsvoll FAU (Foreldrenes Arbeidsutvalg) ved leder Gro Nygaard, er glad for pengene og utbedringene, men ønsker seg mer.

– I tillegg er vi opptatt av fokus på god nok sikkerhet også i Frysjaveien og Maridalsvei-kryssene. I Frysjaveien kjører bilene ofte svært fort og det er ikke tilrettelagt godt nok verken for gående eller syklende, ifølge Nygaard og FAU i nevnte sak i går - les mer her.

Alle kryssene er gjennomgått

Nordre Aker Budstikke har i dag igjen vært i kontakt med Rørholt i Bymiljøetaten, som ønsker å legge til flere utbedringer, som ikke kom frem i gårsdagens sak, med referanse til FAUs uttalelse.

– Alle kryssene i Maridalsveien er gjennomgått. Fartsgrensen er foreslått satt ned til 40 km/t ned til Nydalsveien, slik at det blir 40km/t hele veien fra Brekkekrysset. Det er foreslått fartsdempende tiltak i form av opphøyde gangfelt i følgende kryss i Maridalsveien: Carl Kjeldens vei, Korsvollbakken, ved Nedre Stabburvei og ved busstoppet ved Blåsbortveien, forteller Rørholt.

Arbeidene i gang i Carl Kjelsens vei. Foto: BYMILJØETATEN

I tillegg er det foreslått et opphøyd gangfelt i ifølge Bymiljøetaten det viktigste krysningspunktet i Frysjaveien, i tillegg til en mini-hump - eller busshump.

– Det blir flere fartsdempende humper i Carl Kjelsens vei, Langåsveien, Hansemyrveien, Korsvollbråtan, Korsvollbakken.

Foto: BYMILJØETATEN

På høring

Fartsgrenser og opphøyde gangfelt ligger ute til høring og skal ifølge Rørholt vedtas av byrådsavdeling for miljø og samferdsel.

– Belysningen skal også forbedres i flere kryss i Maridalsveien. Belysning ligger inne og er bestilt. I tillegg blir flere kryss strammet opp, som gir bedre oversikt, mindre fart og mer trafikksikkerhet for myke trafikanter, forteller Rørholt videre.

Kryssene sistnevnte gjelder, er Maridalsveien og Frysjaveien, Maridalsveien og Carl Kjelsens vei, Frysjaveien og Svensenga, Carl Kjelsens vei og Tåsenveien, og Maridalsveien og Korsvollbakken. I de to sistnevnte kryssene er arbeidene allerede påbegynt.

Bedre fortau

– Bymiljøetaten ønsker også å forbedre fortausarealer utenfor flere av butikkene i området, slik at det blir lettere for myke trafikanter å ferdes der. Frysjaveien blir utbedret som rekkefølgekrav til Frysjautbyggingen. I Frysjaveien skal det bli både nye fortau og sykkeltilrettelegging, men dette kan ikke gjøres ennå, forklarer Rørholt videre.

Hun viser til at det ligger inne ytterligere tiltak for å øke trafikksikkerheten i Maridalsveien, men noen av tiltakene må vente til utbyggingen av sykkelfeltene og nye fortau blir bygget.

Bymiljøetaten vil også som nevnt i forrige sak også starte en prosess for å se på mulighetene for å få en bro over Akerselva som kan brukes hele året.

Kart over endringer som er planlagt fra Korsvoll til Engebråten. Foto: BYMILJØETATEN

LES OGSÅ:

MELD DEG PÅ NYHETSBREV!
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...