Nordre Aker Budstikke

Hadde du fått sove?:

Skuffet over oppfølgingen fra Bane Nor

Det er her støyen kommer fra, forklarer Erling Storhaug, som bor ikke langt fra toglinjen.

– Jeg har vært nabo til Gjøvikbanen siden 1985 og dette har ikke vært et problem tidligere, sier Erling Storhaug, som nå er plaget av støy fra det som skal komme av manglende sveising.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 23.09.2021 kl 07:41

KJELSÅS: Erling Storhaug i Solligrenda er fortvilet over Bane Nor:

– I sommer ble sviller på Gjøvikbanen, rett før Kjelsås stasjon retning fra Oslo S, byttet ut. Som følge av dette er det en skjøt på skinnegangen som sannsynligvis ikke er sveiset riktig. Dette medfører kraftige smell hver gang togsettet passerer, forteller han og fortsetter:

– Jeg har vært nabo til Gjøvikbanen siden 1985 og dette har ikke vært et problem tidligere. Det er bebyggelse på begge sider av Gjøvikbanen. Ved henvendelse til Bane Nor kundesenter 30. august ble det bekreftet at feilen ville bli rettet opp innen 11. september, men dette ble ikke gjort. Etter ny henvendelse til kundesenteret 14. september kom svar om grunnet «...mannskapsmangel hos vår entreprenør for tiden...», så kan ikke sveising utføres ennå.

Her kan du høre hva som skjer hver gang toget passerer:


Denne uka forteller Storhaug til avisa:

– Feilen er fremdeles ikke rettet opp og jeg synes Bane Nor anstrenger seg lite for å rette opp denne feilen som medfører meget plagsom støy ved veldig mange togpasseringer gjennom hele døgnet. Det går titalls passasjertog frem og tilbake forbi her hver dag. Til sammen har jeg regnet ut at dette utgjør rundt 400 smell på ukedagene. Men det er ikke bare passasjertogene dette gjelder, men også godstogene - som har mange vogner og dertil flere smell.

Bane Nor beklager

Bane Nor sier til Nordre Aker Budstikke at den problematiske skjøten skal fikses.

– Det er bare å beklage at dette har dratt ut i tid. Men mannskapsmangel er ikke alltid så lett å løse. Nå har vi imidlertid fått vite at denne skjøten vil bli fikset helgen 2. og 3. oktober, sier Britt-Johanne Wang, kommunikasjonsansvarlig i Bane Nor.

På spørsmål om det er opp til entreprenøren alene å styre prioritering av slike arbeider, og om Bane Nor kan påskynde arbeidet, svarer Wang følgende:


– Alt arbeid på jernbanen er nøye planlagt og koordinert med andre arbeider når det er stans i trafikken. Dette er et type arbeid som ikke kan utføres når det trafikk på banen. Derfor er neste mulighet helgen uke 39. For vår entreprenør, som arbeider over hele Gjøvikbanen, skal det også lages en plan hvor både mannskaper og maskiner er på rett sted til rett tid. Bane Nor vet at det kan være belastende å være nabo til jernbanen. Det vil jevnlig pågå planlagte vedlikeholdsarbeid på strekningen. I tillegg er det en utfordring når det bygges tett på jernbanen. Vi kan bare beklage, men retter altså feilen så raskt vi kan.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...