Nordre Aker Budstikke

Slik ba de om innspill til utviklingen av turområdet

Bymiljøetaten hang opp denne plakaten ved Sognsvann for å be om innspill. Foto: Christian Fredrik Borg

Den store mulighetsstudien skal vise hva innbyggerne vil ha på området Sognsvann.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 27.04.2021 kl 19:21

SOGNSVANN: Bymiljøetaten i Oslo kommune står bak mulighetsstudien for området ved Sognsvann. Den skal utforske hvordan Oslo kommune kan tilrettelegge og videreutvikle området. Målet er å stimulere til at folk tar naturen i bruk til ulike former for friluftslivsaktivitet, lek, trening og sosialt samvær.

– Videre skal det utforskes hvordan Oslo kommune kan tilrettelegge innfallsportene til marka for å redusere barrierer for deltakelse i friluftslivet og stimulere til deltakelse blant underrepresenterte grupper, forklarer Line Thams Reiersen i Bymiljøetatens kommunikasjonsavdeling.

Arbeidet med mulighetsstudien er delt inn i to faser. I den første fasen har det blitt gjennomført en behovskartlegging. Sentrale interesser innenfor målgruppene barn, unge og personer som er underrepresentert i friluftslivet deltok i et medvirkningsopplegg. Enkelt friluftsorganisasjoner og idrettslag ble også inkludert.

– I den første fasen hadde intervjuene mål om å samle kunnskap om barrierer. Funnene fra denne fasen legger grunnlaget for skissering av ideer og muligheter for utvikling av Sognsvann, sier hun til Nordre Aker Budstikke.

Hengte opp plakat

I fase to av prosjektet er det fokus på å skissere opp ideer og muligheter på Sognsvann.

– Forslagene til tiltak skisseres opp og justeres basert på en ny medvirkningsprosess, sier Reiersen i Bymiljøetaten.

Aktørene som allerede hadde vært involvert i prosessen, og enkelte ungdomsråd, fikk en spørreundersøkelse.

Og så ble det hengt opp en plakat på Sognsvann:


– Det ble også hengt opp en plakat på Sognsvann hvor det gis litt informasjon om prosjektet, samt at det ble gitt mulighet til å gå inn på undersøkelsen via en link eller QR-kode. Slik kunne man gi sine innspill. Her var det altså mulighet for flere brukergrupper å komme med respons og innspill på tiltakene som var foreslått.

Dette var mulig gjennom påsken. Bymiljøetaten opplyser at de fikk inn omtrent 260 innspill.

Etter det Nordre Aker Budstikke kjenner til, skal plakaten ha blitt hengt opp minst to steder

Slik så plakaten ut. Foto: Christian Fredrik Borg

Totalt har mulighetsstudien et budsjett på 350.000 kroner. Finansiering av eventuelle framtidige tiltak er imidlertid ikke sikret.


For brukere i feriesammenheng

– Hvor mange svar hadde Bymiljøetaten på forhånd sett for seg at dere ville få? Er dere fornøyd med hvor mange svar dere fikk?

– Bymiljøetaten er veldig fornøyd med 266 svar på spørreundersøkelsen i forbindelse med mulighetsstudien, svarer pressekontakt Bård Eion Flaen på Nordre Aker Budstikkes oppfølgingsspørsmål.

Han legger til at de kunne ønsket seg flere innspill fra behovene til gruppene de hadde spesielt fokus på.

– I tillegg ble det åpnet noe opp for bredere medvirkning, annonsert med plakat på Sognsvann, for å få innspill fra de som benytter Sognsvann i feriesammenheng.

– Så behovet for fokusgrupper

– Hvorfor ble det ikke muligheten for bred medvirkning annonsert på annet vis enn en plakat?

– Mange av Sognsvanns brukere henvender seg til Bymiljøetaten i løpet av året om ting de er opptatt av eller etterlyser tiltak på. Bymiljøetaten har mye kunnskap om brukernes ønsker for Sognsvann som friluftslivsområde, men vi så et behov for å styrke kartleggingen inn mot enkelte fokusgrupper, svarer Flaen.

Etaten viser også til at de har fått over 7000 svar fra Oslos innbyggere i Markaundersøkelsen. Den er under utarbeidelse, men vil også bli en del av kunnskapsgrunnlaget for mulighetsstudien.

– Spørreundersøkelsen ble sendt ut på mail til intervjuobjektene i fokusgruppene. Bydel og organisasjoner bisto også med videreformidling av spørreundersøkelsen.

Hadde ikke tid selv

– Er arbeidet Asplan Viak har gjennomført, kompetanse Bymiljøetaten ikke har selv?

– Bymiljøetaten kunne ikke gjennomført mulighetsstudien med interne ressurser, primært grunnet kapasitet. Det hadde gått på bekostning av andre prosjekter og forvaltningsoppgaver etaten har, skriver kommunikasjonsavdelingen i etaten.

De opplyser at det innleide selskapet har satt ned et tverrfaglig team med landskapsarkitekt og samfunnsviter i tillegg til en med teknisk kompetanse.

– For å få opp en digital løsning for medvirkning på kort tid. Å gi mulighet for noe digital medvirkning har vært viktig for oss, siden koronapandemien har gjort det vanskelig å samle mange mennesker fysisk.

En rapport som dokumenterer prosessen, planlegges å bli klar i mai. Der vil også de anbefalte tiltakene annonseres.

– Studien vil gi forvaltningen og politikerne et godt grunnlag til å vurdere hvordan innfallsportsatsingen på Sognsvann bør utformes. Blant annet med sikte på å bidra til økt deltakelse fra underrepresenterte grupper i friluftslivet.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...