Slik lager de russebuss på lavbudsjett

Sivert Eikrem på bussen som skal rulle som Brinkmanship. Foto: TIRIL HAGA

Kompisene fra Kjelsås og Nordberg satt lenge på gjerdet før de til slutt bestemte seg for å satse på russebuss. Men det skulle ikke koste dem mer enn 10.000 kroner.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.04.2016 kl 17:45

KJELSÅS/NYDALEN/NORDBERG: For mange starter planleggingen, posisjoneringen, og dugnadsarbeidet for å få en russebuss allerede første året på videregående. For 27 gutter fra Kjelsås, Nordberg og Årvoll var det imidlertid først litt ut i andreklasse at de begynte å snakke om at det kanskje ville være kult å rulle sammen i russetiden.

Offisielt ble det først høsten 2015, og da hadde en del andre busser allerede sluppet dekknavn.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

Nervekamp fra den kalde krigen er temaet for russebussen fra Nordre Aker.

– Så vi lå litt etter, kan du si, forteller Sivert Eikrem fra Kjelsås, pr-sjef for bussgjengen som lanserte seg under dekknavnet «Archer 2016», inspirert av en agentserie fra Netflix.

LES OGSÅ: Dette er grunnen til at mange sliter med matematikk på skolen

Ville bruke lite penger

For fra utpå høsten i fjor gikk det slag i salg, og fredag offentliggjorde de det endelige konseptet: «Brinkmanship 2016». Navnet spiller på begrepet fra den kalde krigen, om å oppnå en fordelaktig posisjon ved å presse motstanderen din til bristepunktet.

Men veien hit har krevd innsats fra guttene. Rundt årsskiftet fikk de hendene i en buss, som kun har ett år bak seg som «rullende» i russens tjeneste («Karisma 2015»).

LES OGSÅ: Her nektes russen å feste - forbudsskilt blir satt opp

Sondre Bunde, i døra, med Sivert Eikrem og Kjetil Stuge Bånerud på bussen som fortsatt ser litt mer ut som rutebuss enn russebuss. Foto: TIRIL HAGA

– Greia vår var at ingen hadde lyst til å bruke så mye penger på noe som varer så kort, sier Sivert.

40.000 kroner hver på en feiring som går over knappe fire uker, fristet dem lite. Det er et beløp som ikke er urealistisk for bussene som satser. De 27 kompisene, som fordeler seg med 22 fra Nydalen vgs., tre fra Wang, én fra Blindern vgs. og én fra Foss, ble enige om en grense på 10.000 kroner per hode. Det har de nesten klart å holde.

– Men vi så imidlertid at det ble litt vanskelig å gjennomføre, sier Sivert. Dermed har den endelige summen blitt et par tusen kroner høyere, men det er innenfor det guttene synes er greit.

– «Wow, hvordan har dere fått det til så billig», er det mange som sier når vi forteller om budsjettet vårt, sier Sivert.

– Mange har for eksempel rigg på Tryvann, og bruker 100-200.000 på det. Det hadde vær dritkult, men vi har prøvd å holde oss «down to earth», legger han til.

LES OGSÅ: Sesongstart for Kjelsås, Skeid, Lyn og Korsvoll: Storseier, tap, uavgjort og synkehull (!)

Gøy, uansett hva man har på hodet

Lavbudsjett har de vært enige om hele veien, men det nærmeste busskompisene har vært en konflikt var da de skulle bestille bandanaer (hodebånd).

– Det er eneste gangen vi har vært uenige om hvordan vi skal gjøre det. Noen ville ha mange så vi kan dele ut, men da var det andre som måtte minne dem på hva slags buss vi egentlig er, og at vi ikke kan bruke masse penger på en tøybit rundt hode. Vi kommer til å få det gøy uansett hva vi har på hodet, sier Kjelsås-gutten.

LES OGSÅ: SE VIDEO – Husker du disse russejentene fra Kjelsås som også gjorde nesten alt selv?

Gjør nesten alt selv

Fokus for guttene har vært å få på plass en del smarte avtaler. Blant annet har oppgradert lydanlegg og omtrekk av setene ført til at de allerede før sin egen russefeiring i bussen, har solgt den med 100 prosent fortjeneste til neste års russekull. Men lyd og seter er også det eneste de har satt bort til andre.

Setene har Sondre Bunde, Kjetil Stuge Bånerud, Sivert Eikrem og resten av Brinkmanship-bussen fått trukket om. Foto: TIRIL HAGA

For skal man ha buss på budsjett, er det ikke rom for å leie inn folk til alt. Det erfarte Brinkmanship-guttene, blant annet da de skulle fjerne folien de forrige eierne hadde kledd bussen i.

– Det var vanskeligere enn vi hadde trodd, sier Sivert.

Guttene maler selv bussen innvendig, og har valgt å ikke bygge den om innendørs, for å spare penger.

Fortsatt endel arbeid som gjenstår inne i bussen for russeguttene, men arbeidet skal de stort sett utføre selv. Her er Sondre Bunde, Sivert Eikrem og Kjetil Stuge Bånerud. Foto: TIRIL HAGA

Satser på musikk

Det de imidlertid har brukt penger på er sanger. 50.000 har gått med til fem sanger, der én var til dekknavnet «Archer», mens det kommer tre sanger til det endelige busskonseptet.

Produsenten Rykkinnfella har laget hovedsatsingen, i en slags deep house-sjanger med rap. Og fra Spania har de «importert» en låt i japansk house-stil, av artisten Vauboy.

Hør sangen her. (Saken fortsetter under videoen):

Skole viktigst

Kameratene fra Nordberg og Kjelsås har store forventninger til russetiden, men siden flere av bussmedlemmene går idrettslinje vil det ikke bare bli vill feiring.

– For eksempel starter sesongen min i mai. Det gjør det litt problematisk å ta det helt ut hver kveld, sier Sivert, som går idrett på Wang.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...