Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Slik så turveien ut etter at Bymiljøetaten hadde arbeidet der

Slik så det ut ved enden av Skarskroken da Bymiljøetaten hadde vært der. Foto: Nordre Aker Budstikke

Veiens bæreevne ble undervurdert før arbeidene ble satt i gang, innrømmer Bymiljøetaten om den raserte turveien inn fra Skar. Nå vil lokalpolitiker i Nordre Aker verne veien som et kulturminne.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 26.10.2020 kl 19:11

MARIDALEN: Det er ikke særlig innbydende å gå på turveien inn fra Skarskroken ved utfartsparkeringen på Skar i Maridalen. Veien, som går fra bommen i den sydlige enden av Skarskroken mot Gåsedammen og kruttlageret.

Det er gjørmete og vått, etter at Bymiljøetaten startet opp arbeider i området for et par uker siden. Turgåere i området har reagert på tilstanden. Det er så gjørmete og vått at det godt skal gjøres å ferdes der uten at føttene synker langt ned.

Uka etter var planeringsarbeidet startet, men fortsatt sank man langt ned i gjørma hvis man prøvde seg inn til fots. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Den omtalte turveien var tidligere en transportvei mellom Krutthuset og Skar leir. Sist det var gjort vedlikeholdstiltak der var, etter interne kilder, tilbake på 90-tallet. Siden da har bruken vært svært begrenset og veien hadde i løpet av 20-25 år grodd igjen, og toppdekket var erodert bort flere steder som følge av utilstrekkelig drenering og økte nedbørsmengder, svarer Esben Kirk Hansen, skogsforvalter i Bymiljøetaten, på Nordre Aker Budstikkes henvendelse.

Han er enig i at veien fungerte fint som en hyggelig turvei, inntil Bymiljøetaten satte i gang arbeider der.

– Men vi ser at den i årene framover vil bli viktig for Bymiljøetaten sin skogforvaltning. Veien kan med fordel tjene som transportvei for tømmer fra et område på 200 dekar (daa), og dermed er mange kilometer terrengkjøring med skogsmaskin - og noen tusen liter drivstoff - spart. Derfor satte vi i gang vedlikeholdstiltak nå, i form av først vegkanthogst og dernest grøfting. Desto mer åpen veien er, desto bedre tørker den opp etter regn – og desto mer fryser den til om vinteren, slik at den bærer en tømmerbil på 60 tonn.

Krutthuset ved Skar og veien som går opp til det fra Skarskroken.

Kritikk for skogdrift

Bymiljøetaten har den siste tiden fått kraftig kritikk for at tunge skogsmaskiner kjørte i stykker det 140 år gamle kulturminnet Gamle Gruvevei i Lillomarka.

Miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) kaller saken en rutinesvikt, mens Oslo Høyre mener hendelsen på Gamle Gruvevei føyer seg inn i en lang rekke av tabber og feil.

– Det virker som om byråd Lan Marie Berg tilsynelatende sitter og sover på jobb. Nå bør hun beklage det som har skjedd og instruere etaten til å rydde opp i rotet. Dette handler om fullstendig rasering av både kulturminne og natur, sier Høyres gruppeleder Øystein Sundelin til Aftenposten, om hendelsen i Lillomarka.

– Her opplever jeg at Høyre forsøker å slå politisk mynt på det alle vet er et trist uhell. Dette var en rutinesvikt hos Bymiljøetaten, svarer byråden i Aftenposten.

Undervurderte veien

Tilbake i Skarskroken og veien til krutthuset i Maridalen innrømmer Kirk Hansen i Bymiljøetaten et det heller ikke der ble gjort en god nok vurdering av veien, før skogsmaskinene ble sendt inn.

Uka etter var planeringsarbeidet startet, men fortsatt sank man langt ned i gjørma hvis man prøvde seg inn til fots. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Veiens bæreevne ble undervurdert, før hogsten ble satt i gang, og den holdt dessverre dårlig til vekten av skogsmaskinene. Det har resultert i en ganske oppkjørt vei, som nå er planert og grøftet. Man kommer fram til fots, men per nå er det ikke noe hyggelig turvei, og det blir det ikke før det tørker opp eller fryser til. Da kan vi også begynne å legge nytt toppdekke på.

Hen gjentar at dette er vedlikeholdstiltak for å oppnå en vegstandard, som muliggjør tømmertransport om vinteren.

– Det er i tillegg søkt om en snuplass for tømmerbil i den nordlige enden. Vi avventer naturligvis videre prosess med dette tiltaket til søknaden forhåpentligvis blir godkjent. Jeg beklager midlertidige sjenanser i kraft av dårlig framkommelighet, men forsikrer om at denne veien igjen skal bli fin å gå, sykle og trille på.

Kirk Hansen antar at kostnaden for oppgradering av veien - med vedlikehold og nyetablert snuplass vil beløpe seg på rundt 150.000 kroner.

Slik så det ut ved enden av Skarskroken da Bymiljøetaten hadde vært der. Foto: Nordre Aker Budstikke

Bjørka

For to uker siden felte også Bymiljøetaten en bjørk, som sto litt like ved der turveien starter. Etter det Nordre Aker Budstikke erfarer ble Bymiljøetaten pålagt å fjerne treet av Brann- og redningsetaten, ettersom det kunne utgjøre en fare nærliggende bebyggelse. Området ved bjørka er også kraftig berørt av skogsmaskiner (se bildet over).

– Bjørka ble felt på oppfordring – inklusive noen flere trær bak, som potensielt kunne dette ned på nabogrunneier sitt hus og eiendom. Da stokkene skulle kjøres ut, satte lassbæreren seg uhjelpelig fast og måtte dras opp med en hjullaster. Slikt skaper veldig stygge spor, og utjevning av nettopp disse var det første vi prioriterte, når vi kom dit med gravemaskin. Hadde lassbærersjåføren skjønt at det var såpass bløtt akkurat der, skulle han heller latt de få stokkene ligge igjen, sier Kirk Hansen.

En skogsbilmaskin satte seg fasti forbindelse med fjerning av et tre. Foto: Nordre Aker Budstikke

– Ingen er interessert i å sette seg fast eller lage såpass voldsomme avtrykk etter seg, så dette kan best forklares med en klar feilvurdering av sjåføren, legger han til.

Ber om at veien fredes

Kruttlageret i Maridalen er i dag kunstnerverksted. Foto: Oslo Open / utlånt

Gruppeleder for MDG i bydelsutvalget i Nordre Aker, Aase Marie Olafsen, er forferdet over hvordan turveien, som er den gamle transportveien opp til kruttlageret, ser ut.

Det gamle kruttlageret ble oppført i 1876, og Riksantikvaren har vernet anlegget som et kulturminne. Da det ble oppført utelukket det annen bebyggelse i en radius av 567 meter. Kruttproduksjonen foregikk på Skar frem til 1898.

Aase Marie Olafsen (MDG) vil at Bydel Nordre Aker skal be Byantikvaren om et vern av veien opp til kruttlageret, som også omfatter flere slike gamle steinbruer. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Olafsen vil nå ta til orde for at også veien opp vernes, som en del av det gamle anlegget. Spesielt er det tre små steinbruer i Skarskroken det vil være viktig å bevare.

– Jeg vil ta dette opp som en politisk sak, slik at bydelen kan forhøre seg med Byantikvaren om det er et ønske om et slik utvidet vern i forbindelse med krutthuset, sier Olafsen.

Det vil bli fremmet en sak i bydelens Miljø-, plan- og samferdselskomité i løpet av høsten. Dersom bydelsutvalget støtter forslaget vil det bli sendt videre til Byantikvaren.

Nordre Aker Budstikke vil følge saksgangen.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...