Nordre Aker Budstikke
Seksjonsheader

«Som syklende skattebetaler er jeg både skuffet og provosert!»

Grefsenveien 78 til venstre i bildet. Det er sykkelfelt på strekningen opp til Glads vei i dag, men planen er opphøyde sykkelfelt.

MENINGER: Men kanskje aller mest er jeg overrasket over den totale mangel på forståelse og fleksibilitet som Bymiljøetaten uttrykker overfor våre seniorer i Grefsenveien 78D.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

«Målet helliggjør midlet» heter det, men er det alltid sånn? I de siste ukers artikler i Nordre Aker Budstikke har vi nok en gang vært vitne til at det ikke er noen grenser for hva Bymiljøetaten vil tillate seg, så lenge målet er å realisere ytterligere sykkelfelt. Stridens kjerne er etablering av opphøyd sykkelfelt i Grefsenveien, der det allerede er sykkelfelt, og som vil gjøre det vanskelig, eller umulig, for biler å stoppe ved seniorboligenes inngang og utgang, mot Grefsenveien.

Det spiller tydeligvis ingen rolle om beslutningen er basert på beviselig feil faktum, om det fyller et faktisk behov eller ikke, hva tiltaket vil koste eller om fordelene ved tiltaket overveier ulempene. At vedtaket rammer noen av de aller mest sårbare i samfunnet og begrenser bevegelsesfriheten til et helt sameie av seniorboliger, fremstår også å være av underordnet betydning.

Grefsenveien fikk sitt navn etter gården «Grefsen» i 1874 og har vært hovedforbindelsen mellom Grefsen og Storo siden 1800-tallet. Veien har vært opparbeidet i sin nåværende bredde siden tidlig på 1900-tallet og i 1934 ble trikketraseen Kjelsåsbanen etablert med trikkelinje i begge retninger. I hele denne perioden har Grefsenveien, i full bredde, blitt benyttet i harmoni mellom både kjørende, syklende og fotgjengere. Det må erkjennes at det har vært noen ulykker i Grefsenveien opp gjennom årene, men meg bekjent har det aldri vært alvorlige ulykker som involverer syklende som følge av fraværet av egne eller opphøyde sykkeltraseer.

Med et bystyre som har vedtatt en strategi som helliggjør syklister, hjelper det nok lite å vise til ulykkesstatistikk som argument mot de rødmalte traseene som nå etableres over hele byen. Kanskje skal man heller ikke det, all den tid ulykker bør forebygges før den første ulykken kommer inn i statistikken.

Det er likevel grunn til å reise spørsmål ved Bymiljøetatens prioriteringer når det besluttes å lage et opphøyet sykkelfelt på strekningen fra Disen til Myrerskogveien, uten å hensynta adkomsten til våre seniorer i Grefsenveien 78D. Det må videre kunne reises spørsmålstegn ved Bystyrets planlegging i et tilfelle der arbeidene iverksettes ikke lenge etter den samme strekningen har vært avstengt på grunn av Sporveiens oppgradering av samme vei, i en lang periode. Det bor flere tusen beboere på Grefsen og Kjelsås, og svært mange som benytter veistrekningen hver dag. I så måte viser vedtaket mangel på planlegging og koordinering, samt fravær av respekt og forståelse for den belastningen som de stadige tiltakene i Grefsenveien påfører oss som bor på Grefsen og Kjelsås.


At det kan stilles spørsmålstegn ved politiske beslutninger er imidlertid ikke noe nytt. Dette er en naturlig del av den politiske debatten og ofte utslag av politisk uenighet fra den som retter kritisk blikk mot politiske beslutninger. Det er heller ikke nytt at det stilles spørsmålstegn ved det faktum som legges til grunn for politiske beslutninger. Dette fordi kartlegging av korrekt faktum kan være vanskelig eller må baseres på skjønnsmessige vurderinger. Men sånn er det ikke alltid. Kartlegging av hvor mange syklende som gjennomsnittlig og over en gitt periode passerer Grefsen Senior Boligsameie i retning Storo, er imidlertid et faktum som verken reiser rom for tolkning eller skjønnsmessige vurderinger.

Det er på denne bakgrunn alvorlig når Bymiljøetaten legger et beviselig feil faktum til grunn for et vedtak om å benytte millioner av skattebetalernes penger til å etablere et opphevet sykkelfelt på en strekning der dette verken er nødvendig ut fra praktiske eller sikkerhetsmessige hensyn. Enda mer alvorlig blir det når Bymiljøetaten, etter å ha blitt gjort kjent med den uriktige forutsetningen, verken erkjenner feilen eller begrunner en opprettholdelse av vedtaket på annet grunnlag. Tvert imot viser Bymiljøetatens svar på spørsmålene som er reist, at de heller ikke har satt seg inn i sykkelmønsteret til de som benytter Grefsenveien eller hvordan hellingsforholdene i de veiene som er forgrenet med Grefsenveien påvirker det store spriket mellom antallet syklende i retning oppover og nedover Grefsenveien.

For oss som faktisk ser sykkeltrafikken opp og ned Grefsenveien, er det ikke vanskelig å forstå at Bymiljøetaten tar feil når de legger til grunn at det gjennomsnitlig er 1566 syklister som sykler denne strekningen daglig - ref. saken i Nordre Aker Budstikke. Det er uforståelige er at ikke Bymiljøetaten forstår det samme. Enda mer uforståelig er det når vi kan lese i Nordre Aker Budstikke at 70, 80 og 90 år gamle seniorer i Grefsenveien 78D sitter på skift i timesvis for å telle antall syklister, og skal gjøre det igjen i april og - eller - mai, for å kunne overbevise Bymiljøetaten om noe alle vi som bor på Grefsen og Kjelsås allerede vet – at vedtaket er tuftet på uriktige forutsetninger.

Bymiljøetatens standhaftighet blir ikke lettere å forstå når vi kan lese at Bymiljøetatens kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien, på spørsmål fra Nordre Aker Budstikke, sier følgende:

– Det er nok ingen entydig konklusjon om hvorfor det er flere syklister opp Grefsenveien enn nedover, men det er en kjensgjerning at traséen nedover er mer ufullstendig. Blant annet stopper sykkelfeltet nedenfor Disen holdeplass. I tillegg er det et risikofylt punkt med parkerte biler utenfor Grefsen seniorboliger, samt manglende sykkelfelt forbi Dr. Smiths vei holdeplass. Vi tror at mange derfor vegrer seg for å sykle nedover Grefsenveien, men det er nettopp det dette prosjektet skal ta tak i.


Til dette kan orienteres om at det nok er mange syklister med meg som bor på Grefsen og Kjelsås, som faktisk vet hvor mye lettere det er å sykle Grefsenveien helt opp, etter å ha syklet fra Storo, enn å sykle opp de svært bratte veiene som er forgrenet med Grefsenveien. Dette er en faktisk og logisk forklaring som Bymiljøetaten ikke nevner i sin analyse.

Bymiljøetaten unnlater videre å nevne at vi som faktisk sykler fra Kjelsås til Oslo sentrum til jobb heller benytter Morellbakken og andre småveier ned mot Storo, enn å sykle nedover Grefsenveien på strekningen forbi seniorboligene i Grefsenveien 78D. Dette fordi småveiene er både enklere og raskere enn å sykle Grefsenveien. Kanskje kunne det vært en idé om Bymiljøetaten tok seg en liten sykkeltur i nabolaget, da ville nok en del brikker falle på plass.

Enkelte har vist til gamle reguleringsplaner som grunnlag for å opprettholde vedtaket til ugunst for seniorboligene. Det er bare å riste på hodet. Og når man først er inne på «hodet»; denne saken handler vel til syvende og sist ikke om hva som står i gamle offentlige papirer, men om nettopp å bruke hodet. Hodene legges i bløt og krydres med sunn fornuft, er jeg sikker på vi kan komme frem til fornuftige løsninger som vi alle kan leve med.

Som syklende skattebetaler på Grefsen og Kjelsås er jeg både skuffet og provosert over Bymiljøetatens vedtak, men kanskje aller mest overrasket over den totale mangel på forståelse og fleksibilitet som Bymiljøetaten uttrykker overfor våre seniorer i Grefsenveien 78D.


«Målet helliggjør midlet». Kanskje. Men det er også et uttrykk som heter «alt kommer til den som forstår å vente». I lys av de mange innsigelsene som har kommet, får vi håpe at også Bymiljøetaten vil komme til den forståelse at de bør sette det opphøyde sykkelfeltet på vent, inntil en det er funnet en tilfredsstillende løsning som også ivaretar seniorboligenes interesser.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...