Nordre Aker Budstikke

Uka før dette skjedde var søppelbilen til kontroll

Det brant kraftig i renovasjonsbilen på Korsvoll i juni i fjor. Foto: Leserfoto / tips@nab.no

Renovasjons- og gjenvinningsetaten håper de har blitt oppfattet som ydmyke etter den kraftige brannen i en av deres biler.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.02.2021 kl 11:51

KORSVOLL: Det var en varm sommerdag i hovedstaden da det begynte det å brenne i en renovasjonsbil i midten av juni. Røyken fra brannen i Bergrådveien på Korsvoll var synlig på lang avstand, og det ble hørt mange kraftige smell i området.

En personbil ble også utbrent som en følge av brannen i søppelbilen. Dessuten ble vegetasjon og infrastruktur, som en lyktestolpe, ved siden av bilene brannskadet.

Renovasjonsbilen tømte søppel for kommunen da den tok fyr, og det var også Renovasjons- og gjenvinningsetaten som eide bilen.

Det var i Begrådveien på Korsvoll søppelbilen sto da den begynte å brenne.

Undersøkt

Kommunikasjonsrådgiver i Renovasjons- og gjenvinningsetaten, Jørgen Bakke Fredriksen, skriver i en e-post til Nordre Aker Budstikke at det er forsikringsselskapet som gjennomfører undersøkelser etter slike branner.

– I denne saken har man ikke klart å konkludere med en brannårsak. Antatt årsak er at en hydraulikkslange løsnet, og at hydraulikkoljen selvantente da den kom i kontakt med varme deler i eksosanlegget.

Hydraulikk er, ifølge Bakke Fredriksenen, vanlig teknologi på renovasjonsbiler. Det brukes blant annet til å komprimere avfallet inni bilen eller å få kranen på kranbilene til å fungere. Slangene fører hydraulikkoljen rundt i systemet.

Etter brannen ble bilen tauet inn, og Renovasjons- og gjenvinningsetatens forsikringsselskap har gjort undersøkelser av den. Foto: Christian Fredrik Borg


Bilen, som var fra 2016, hadde vært inne på årskontroll hos etaten uken før brannen.

– Da ble det ikke oppdaget noen feil. Vi har heller ikke funnet en slik feil på andre biler, skriver han.

– Umulig

Det er på det rene at en «avrevet slange» ble funnet da renovasjonsbilen ble undersøkt. Om den løsnet før, under eller etter brannen, mener etaten er «umulig» å si noe om.

De understreker at den løse slangen er en antatt årsak og at det ikke er konkludert med hva årsaken er.

– Er delen for dårlig sikret?


– På generell basis, nei. Dette er standard teknologi og deler på renovasjonsbiler, ikke bare i Oslo.

Den kommunale etaten ønsker ikke å opplyse om hvor mye de har fått i erstatning fra forsikringsselskapet.

Hendelsen førte til en stor utrykning fra alle nødetatene. Foto: Christian Fredrik Borg

– Hvilke tiltak har etaten gjort etter brannen i juni?

– Vi sjekker hydraulikksystemet på alle bilene når de er inne til kontroll. Men det er ikke en ny rutine.

Ydmyke

– Er det ikke farlig at deler i bilene plutselig kan løsne og føre til slike branner med såpass stort skadepotensiale?

– På generell basis jobber vi målrettet med alle typer HMS-spørsmål. Det inkluderer forebygging av situasjoner som dette gjennom hyppige kontroller og daglig vedlikehold av bilparken.

Bakke Fredriksen skriver at de tekniske undersøkelsene viser at Renovasjons- og gjenvinningsetaten ikke har vært «slepphendte» i kontroll- og vedlikeholdsarbeidet.

Dette var det som var igjen av førehuset i renovasjonsbilen etter at brannen var slukket. Foto: Christian Fredrik Borg

– Bilene våre er ikke en brannrisiko, utover det faktum at vi må behandle dem som det de er: store, komplekse maskiner med enkelte brannfarlige komponenter. Og det gjør vi, skriver han.

Og legger til:

– Vi er veldig glade for at ingen ble skadet i brannen, at våre ansatte gjorde som de skulle og at bilens nødsystemer fungerte. Samtidig tar vi selvsagt innover oss at to av bilene våre faktisk har tatt fyr med store konsekvenser for de berørte. Jeg håper vi har blitt opplevd som ydmyke og korrekte i møte med de det gjelder.

En personbil ble omgjort til et vrak etter at renovasjonsbilen begynte å brenne da den sto ved siden av bilen. Foto: Christian Fredrik Borg

En av de første på stedet

Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om Svein Egil Ménès-Nørsterud som var en av de første på stedet brannen.

– Det hørtes nesten ut som en høytrykksspyler. Jeg gikk ut og så en svart røyksøyle komme opp. Da løp jeg og noen andre opp og så at det var fullstendig overtent. Bilen som sto parkert ved siden av, var også fullstendig overtent, sa vitnet, som bor rett nedenfor brannstedet.

Ménès-Nørsterud fortalte at renovasjonsbilen var hos ham bare ett minutt før den begynte å brenne litt lenger opp i gata.

– I ettertid er jeg veldig bekymret hvis det hadde hadde skjedd her som husene er tettere inntil veien. Da hadde huset tatt fyr. Det var så varmt at bilene ved siden av, bare smeltet.

To branner på to år

Sommeren 2018 begynte det også å brenne i en renovasjonsbil tilhørende Oslo kommune. Det skjedde på Kjelsås, og en gassdrevet bil sto i full fyr. Brannen spredte seg til et hus, som ble totalskadet i brannen. To personer ble også skadet.

– Brannen var den andre på to år i tilsvarende biler fra dere. Hvorfor skjer det flere ganger?

– De to brannene hadde, så langt det lar seg bekrefte, ulike årsaker og forløp. De kan ikke sammenlignes på den måten, svarer Bakke Fredriksen.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...