Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

SPALTE: «...benytt fortau på motsatt side»

Sykkeldagbøkene: «Jeg skjønte raskt hvorfor kommunen ikke ønsket å si noe om den populære sykkelveien, for de ante ikke når den skulle være klar.»

LENGE STENGT: Sykkelveien i Sørkedalsveien var stengt i måneder etter at den første gang skulle ha åpnet igjen. Her fra mai i år. Innfelt: Baard Ole Amundsen

Det går mot regjeringsskifte, men kanskje spiller dette uansett liten rolle for oss syklister. Sykling er mer kultur enn politikk, og det virker som den norske kulturen rett og slett ikke har syklingen i seg.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 27.09.2013 kl 14:08

Når myndighetene stenger en bilvei, ligger det i de kulturelle genene deres å skilte skikkelig hva som skjer.

«UMSKARDTUNNELEN ER STENGT GRUNNET VEDLIKEHOLDSARBEID. OMKJØRING ER SKILTET. ÅPNER 1. NOVEMBER» er et typisk skilt som møter bilister.

I fjor stengte Oslo kommune en av byens mest trafikkerte sykkelveier, den som går langs Sørkedalsveien mellom Hovseter og Njårdhallen. På et skilt slengte de to intetsigende setninger - som kronestykker til en tigger:

«SYKKELVEIEN ER STENGT. VENNLIGST BENYTT FORTAU PÅ MOTSATT SIDE.» Ingen informasjon om hva som skjer. Ikke et ord om hvor lenge det skulle vare.

«VENNLIGST SKAFF DEG EN BIL SOM ET VANLIG MENNESKE!» hadde vært et mer ærlig skilt fra Oslo kommune.

Det hjalp ikke engang å ringe kommunen for å spørre hva stengingen skyldtes, og om når sykkelveien skulle åpnes igjen. Første gang jeg kontaktet Bymiljøetaten, var på twitter. Da ba de meg ringe et amerikansk entreprenørselskap som hadde ansvar for utbyggingen av den amerikanske ambassaden. Etter å ha opplyst kommunen om deres opplysningsplikt, fikk jeg dem etter hvert i tale.

Jeg skjønte raskt hvorfor kommunen ikke ønsket å si noe om den populære sykkelveien, for de ante ikke når den skulle være klar. Først mente de den skulle åpne til jul i fjor, så i mars i år, deretter til sankthans og endelig til skolestart i august. Da åpnet den faktisk.

Oslo kommune skyldte på at entreprenøren hadde kommet med stadige utsettelser og ikke holdt løftene sine. Løftene sine? Hadde en utenlandsk entreprenør fått tillatelse til å stenge en viktig bilvei i Oslo, ville det være utenkelig å gjøre seg avhengig av løfter. Da hadde enhver overskridelse utløst dagsbøter av gigantiske proporsjoner, selv i dollar. Bilismen er nemlig en del av kulturen vår. Man tuller ikke med bilistene.

Baard Ole Amundsen

 

Si din mening om Oslo som sykkelby her!  Mange andre har gjort det allerede.

Les Baards tidligere sykkeldagbøker her:

"Kan sykkelen vise vei?"

"Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde"

"Sykkelen er en elendig politisk sak"

"Derfor hater vi menn som sykler"

"Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer"

"Oslo flopper, Malmø feirer"

"Hvordan våger du å sykle i Oslo?"

LES OGSÅ:

Sykkel-Oslo skal skinne med ny sjef

 

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...