SPALTE: «Månedskortet tar knekken på syklisme»

SYKKELDAGBØKENE: - Senk enkeltbillettprisene! mener sykkel-Baard.

Enkeltreisene er så dyre at mange kjøper månedskort i stedet. Dermed dropper mange å sykle, mener sykkel-Baard.

Sykkel-Baard tar i sitt comeback i lokalavisen et oppgjør med prisene på enkeltbilleter og månedskort på buss, trikk og bane.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.05.2014 kl 10:50

Selv gjør jeg i det minste én ting riktig i kampen mot drivhuseffekten; jeg bor i Oslo. Hadde ikke storbyene vært oppfunnet for lenge siden, ville de nemlig ha vært én av ideene til verdens klimaforskere. Tett bosetning reduserer behovet for frakt av varer, og nesten all persontrafikk kan skje ved hjelp av sykkel og kollektivtrafikk - hvis det legges til rette for det.

Skal en urban livsførsel være maksimalt klimavennlig, må politikerne gi gode initiativer til å ta riktige valg. Dette innebærer selvfølgelig å bygge trygge og effektive sykkelveier, men også å gjøre det enkelt å sjonglere mellom sykkel på fine dager - og kollektivtrafikk når det snør, striregner eller er bikkjekaldt.

Oslos politikere er i ferd med å forstå at det må bygges flere og tryggere sykkelveier, men dette er dyrt, komplisert og tar tid. I mellomtiden kan de gjøre noe som både er raskt og enkelt: De kan sørge for at det blir lettere å sjonglere mellom sykkel på fine dager - og kollektivtrafikk ellers. Det eneste en slik løsning krever, er rimelige enkeltbilletter. En reise bør ikke koste mer enn 10-15 kroner - slik den gjør med månedskort.

I dag koster enkeltbillett 30 kroner. En syklist som synes det regner for mye, bruker 60 kroner på å komme seg til og fra jobb. Får han lyst på en kinotur når kvelden kommer, og været er det samme, koster én eneste regnværsdag 120 kroner. Det som derfor skjer, er at mange syklister kjøper månedskort for 650 kroner i oktober en gang.

Selv nekter jeg meg det, for da vet jeg at sykkelen blir stående ubrukt i fire uker. Månedskortet er som å ha en lat skytsengel på skulderen, som lokker og lurer meg inn i tbane-varmen. Hvorfor er det ikke greit med en prispolitikk som oppfordrer syklister å velge mellom kollektivt og sykkel? Jeg ser minst tre grunner: Selv sporadiske sykkelturer er veldig bra for helsa, sykkelen er langt mer klima- og ressursvennlig enn kollektivtrafikken, og mange sliter med å komme i gang med syklingen etter avbrudd.

Dyre enkeltbilletter er en etterlevning fra den gang de skapte ekstraarbeid for sjåfører og konduktører. De enkeltbillettene som i dag koster 30 kroner, gir intet slikt ekstraarbeid. Den reisende gjør all jobb selv - med digitalt klippekort eller Ruters utmerkede app.

Ruter bør sørge for at terskelen for å hoppe på buss, trikk eller t-bane er så lav som mulig. Slik kunne de ha gjort Oslo til en mer fleksibel, mer moderne by, og mer sykkel- og klimavennlig by.

Baard Ole Amundsen, Sykkeldagbøkene

SI DIN MENING OM OSLO SOM SYKKELBY HER

Les tidligere Sykkeldagbøkene-innlegg fra Baard her:

Derfor stoppet Baard opp i Frognerparken

Hensynsløse syklister gjør at mange bilister hater meg

«Kan sykkelen vise vei?»

«Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde»

«Sykkelen er en elendig politisk sak»

«Derfor hater vi menn som sykler»

«Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer»

«Oslo flopper, Malmø feirer»

«Hvordan våger du å sykle i Oslo?»

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...