ANNONSE
ANNONSE
Nordre Aker Budstikke

Anne viser deg hvordan du lager din egen kreative «bootcamp»

Alternativ balansetrening - stå på ett ben på en av steinene. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Du trenger bare noen steiner, og kanskje en trillebår.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.04.2020 kl 09:27

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

KJELSÅS: Anne Kristoffersen startet opp idrettslaget Bevisst Aktiv IL i 2012. Laget skal motivere til fysisk aktivitet og samhold etter en kreftdiagnose.

– Det å være kreftberørt gjør noe med oss både mentalt og fysisk. Da kan det være godt å trene sammen i en gruppe hvor alle forstår hverandre, heier og motiverer, sier Anne, som ellers jobber ved Sats Storo..

Anne har steiner og trillebår, eventuelt går å samle steiner der du skal trene, eller kanskje ha de liggende i hagen, eller ved plattingen. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Anne, som du kanskje husker fra aerobicens høytid på Bårdar i Oslo på 80-tallet, viser nå hvordan du enkelt kan lage deg din egen bootcamp, helt gratis. Uansett hvilken form du er i, med eller uten en diagnose:

– Jeg har samlet litt steiner, og malt de, men det trenger man jo ikke. En slik bootcamp kan man ha på plattingen, i hagen, eller ta de med i en trillebår til et friområde.

ANNONSE

Her viser Anne fire øvelser, kondisjon, styrke store muskelgrupper i bena, trening av mage, og balanse. Dette kan gjennomføres som sirkeltrening, 45 sekunder på hver øvelse og gjentas i minimum tre - fire runder.

Anne ordner til sirkeltrening ved Akerselva. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Kondisjon

Legg steinene i en haug. Ta en og en stein, og løp til der du har markert for hvor langt du skal løpe med steinene, og legg steinen ned der. I neste serie så flytter du steinene tilbake igjen. Husk alltid å holde fokus på å koble på kjernemuskulatur som mage og rygg.

Mage

Finn et sted hvor et er flatt og sett deg ned, kan være greit med sitteunderlag enn så lenge. Hold en stein med begge hender, og beveg overkropp fra side til side. Løft opp bena om du klarer.

ANNONSE

Balanse og kondisjon

Legg steinene utover med jevne mellomrom. Hink på høyre benet ene veien, og venstre benet andre veien.

Rumpe og lår

Knebøy, ta så stein som du vil, og hold den foran deg med lave skuldre, mens du bøyer opp og ned. Knip også rumpa på veien opp.

ANNONSE

Kanskje finner du selv på flere fine øvelser du kan gjøre ute, og legge inn i sirkeltreningen?

Skigrupper, yoga og kjernetrening

Anne holder også skigrupper som starter i september til mars, skigruppa trener styrke og intervaller frem til snøen kommer. Idrettslaget er årlig på Kikutstua i Nordmarka.

– I tillegg holder Cecilie Aubert kjernetreningsgrupper i Frognerparken i regi av Bevisst Aktiv. Vi har også fokus på flow-timer med egen yogalærer, Camilla Nicoline Vik. Trening og fysisk aktivitet gir blant annet mer energi, overskudd og styrker selvbildet. I tillegg begrenses tap av muskelstyrke og man får bedre kondisjon. For kreftberørte kan trening også redusere bivirkninger som kvalme, og redusere angst, depresjon og stress, ifølge Anne, som også viser til kreftforeningen.no

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE