Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Slik blir du sterk med strikk

PT Siv Gunnarsen viser hvordan du kan holde deg i form, med en strikk. Foto: PRIVAT

Siv Gunnarsen er personlig trener ved SatsElixia Ullevål Stadion, og hun har alltid med seg strikk på ferie og reiser. Her kan du lære fine og enkle øvelser som holder musklene dine i farta, året rundt.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 21.07.2018 kl 08:23

NORDRE AKER: – Jeg vil anbefale strikk med to håndtak. Det finnes ulike strikker - som gir ulik motstand. Lett, medium og tung, forteller Siv Gunnarsen, PT ved SatsElixia Ullevål Stadion.

Hun anbefaler en oppvarming ved å gå eller å løpe en tur før man bruker strikkene.

– Men man kan også varme opp med strikkene, men da skal det være med lavere belastning, eller motstand, på første serien.

– Dette programmet tar rundt 30 minutter uten pauser. Jeg vil heller anbefale å trene to og to øvelser, eksempelsvis rygg og bryst annenhver gang, istedet for å ta pauser mellom hver øvelse. Altså tre serier med roing 10 - 12 repitisjoner, og tre serier med brystpress 10 - 12 repitisjoner, annenhver gang.

Grunnen til at Siv ikke anbefaler pauser, er at det gir mer effektiv trening:

– Det er ikke nødvendig å ha pauser når man trener styrke med strikk, da man trener ulike muskelgrupper i de ulike øvelsene. De siste repetisjonene skal være tunge, det skal «brenne litt» i musklene.

Hun forteller at strikker med håndtak er lett å få tak i, i vanlige sportsbutikker. Prisen ligger på rundt 250 kroner.

Sivs tips til hvordan du holde deg i form, året rundt, med strikk

  • Roing, trener øvre del av rygg og bakre del av skulder. Ta strikken rundt en stolpe eller et tre. Stå støtt, dra albuene bakover og trekk skulderbladene sammen.

Roing. Foto: PRIVAT

  • Flyes eller brystpress - trener bryst og framre del av skulder. Stå støtt, her kan du variere mellom helt rett armer eller litt bøyde albuer. Stolt holdning, brystet litt fram, og før armene fram og hendene sammen.

Flyes. Foto: PRIVAT

Flyes eller brystpress. Foto: PRIVAT

  • Bicepscurl - trener innside overarm, stå støtt, hold overarmen inntil kroppen, og strekk ut armen. Dra så hånden opp mot skulderen.

Biceps/innside overarm. Foto: PRIVAT

  • Tricepspress - trener bakside overarm, stå støtt, tråkk på strikken og strekk ut armen rett over hodet, bøy så armen og ta hånden så lang nes mot ryggen som du klarer

Triceps/bakside overarm. Foto: PRIVAT

  • Gående utfall - trener lår og rumpe og stabilitet - kan gjøres på flatt underlag eller i opppverbakke. Gå med lange steg, sett gjerne foten foran kneet og senk rumpa ned mot bakken, skyv deg videre og gjør det samme med andre beinet. Overkroppen blr være rett opp, se framover og stram magen (dra inn navelen) så vil du kjenne at du har bedre balanse.

Knebøy (lår og rumpe). Foto: PRIVAT

  • Knebøy - trener lår og rumpe - fest strikken under føttene, gjør strikken så kort at det blir tungt nok. Stå med litt avstand mellom føttene, se framover og ha rett rygg. Senk baken ned mot bakken og rett deg opp mens du drar i strikken. Øvelsen kan gjøres både rolig og eksplosivt.

Knebøy (lår og rumpe). Foto: PRIVAT

Mage

Siv tipser også om mageøvelser - uten strikk:

  • Situps med «crunch» - trener rette magemuskler - sitt på baken med bøyde bein. Start øvelsen når du sitter oppe, krum ryggen og dra navelen inn, senk deg sakte bakover mens du beholder den krumme ryggen, så rolig opp i sittende stilling.

Situps med «crunch» - rette magemuskler. Foto: PRIVAT

Situps, skrå magemuskler. Foto: PRIVAT

  • Stjerna - trener skrå magemuskler og hofteleddsbøyer - ligg på ryggen med strake armer og bein skrått ut til siden. Ta med hånden på utsiden av motsatt bein, senk deg rolig ned igjen og gjør det med andre bein/arm.

PT Siv Gunnarsen tipser deg om fine treningsøvelser med strikk. Foto: PRIVAT

LES OGSÅ:

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...