Store planer på gang her: Boliger, butikk og treningssenter
Trafikkplanen til det store utbyggingsprosjektet foreslår også endringer i tilliggende veimønster.
Publisert: 19.09.2017 kl 09:12
Sist oppdatert: 19.09.2017 kl 11:04
NYDALEN: Det er store planer på gang for Maridalsveien 300, eiendommen som i dag huser Falck. Arkitektene AS er engasjert av forslagsstiller Sparebank 1, og har tegnet hvordan det kan bli i Maridalsveien 300.
Fra sakspapirene går det frem at planområdet består av to tomter, den ene er i dag regulert til byggeområde for kontor med tilhørende garasjeanlegg/verksted og den andre er regulert til bolig.
Fra 7000 til 11.500 kvm.
Per i dag utgjør eksisterende bygg er litt over 7000 kvadratmeter på de to tomtene, planen er å øke til rundt 11.500 kvadratmeter.
Kontorbygget ønskes beholdt mens eneboligen skal rives. Reguleringen foreslår en blanding av ulike formål; kontor, offentlig og privat tjenesteyting, næring og bolig. Nesten 50 nye boliger er planlagt i prosjektet.
LES OGSÅ: Folk klager på mye forskjellig, også på hønestøy!
Skole?
Tidligere har det også vært nevnt skole på tomta for nye Maridalsveien 300, men det er tatt ut av planene.
– Skoleplanene er nå ute av prosjektet, og bolig, kontor, tjenesteyting, handel, og offentlig og privat tjenesteyting, ikke-materielle tjenester, som legekontor og treningssenter, forteller leder Eiendom Sparebank 1, André Møller.
Videre fremdrift av planene er følgende:
– Vi har bestilt dialogmøte etter at vi har gjort en del utredninger vedrørende støy og støv, og vi er fremdeles i prosess overfor plan- og bygningsetaten.

Foreløpige tegninger for hvordan det kan bli i Maridalsveien 300 Foto: ARKITEKTENE AS/PLAN- OG BYGNINGSETATEN
Trafikkplan
Det er også lagt frem en trafikkplan for prosjektet, hvor det blant annet står at tiltaket beregnes å få en teoretisk trafikkvekst på rundt 2.250 bilturer per døgn.
– Beregningene viser at kapasiteten er sprengt i Øvre Stabburvei og Gjerdrums vei. Tiltaket fører til behov til venstresvingefelt i både Maridalsveien - i kryss med Øvre Stabburvei - og i Øvre Stabburvei.
– Dersom dette blir tatt med i beregningene minsker belastningsgraden og den gjennomsnittlige kølengden i høyresvingende trafikk i Øvre Stabburvei og for begge retninger i Maridalsveien. For venstresvingende kjøretøy i Øvre Stabburvei øker belastningsgraden noe, men den gjennomsnittlige kølengden minsker, fra nevnte trafikkplan.
Hvem må bekoste og ta ansvaret for en eventuell oppgradering av veinettet i området til den planlagte utbyggingen - med referanse til forslagene i trafikkplanen?
God dialog
– Vi er opptatt av at den endelige løsningen for eiendommen vår blir positiv for området herunder også trafikkbildet. Vi er i god dialog med plan- og bygningsetaten rundt hvilke løsninger som er mest hensiktsmessige. Vi er innstilt på å følge eventuell krav og/eller retningslinjer som følger av en eventuell omregulering, er svaret til Møller.
Berg, Nordberg og Sogn Vel
Vellet for området har også uttalt seg om planene, ved styreleder Henning Iversen. Som synes dagens byggmasse på tomta, er mer enn høy nok.
– Maridalsveien 300 er i dag bebygget med næringsbygg mot syd og øst som er massive og høye i forhold til omkringliggende småhusbebyggelse. Utnyttelsesgraden på tomten er allerede høy og bør ikke økes nevneverdig.
Trafikk
Om trafikken skriver vellet følgende:
– Maridalsveien 300 er plassert rett ved Maridalsveien, som er en av de viktigste innfartsårene til marka. Trafikken her er betydelig og økende. Den vil øke ytterligere når Frysja (journ. anm. Frysjaveien - les egen sak her) bygges ut. Derfor må det settes av tilstrekkelig plass til fremtidige tiltak for å sikre bedre forhold for syklende, gående og kollektivtrafikk.
HER KAN DU LESE OG FØLGE SAKEN I SAKSINNSYN - PLAN- OG BYGNINGSETATEN
LES OGSÅ:
- Planlegger nytt Nydalenkvartal
- Lokalpolitikerene sier nei til boligtårnet
- Derfor har de chippet søppelkassen din
- Foreldre raser mot barnehagen - betalte matpenger, som ikke ble brukt på mat
Meld deg på nyhetsbrev!
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!