Nordre Aker Budstikke

Klager på mye støy fra jernbanen

Nydalen Stasjon på Gjøvikbanen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Naboer reagerer på mye støy fra godstog på Gjøvikbanen, men Bane NOR kan ikke love noen bedring – tvert i mot vil godstrafikken øke i sommer som følge av andre, stengte strekninger.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.06.2021 kl 16:17

NYDALEN: Nordre Aker Budstikke har blitt kontaktet av flere beboere langs Gjøvikbanens trasé gjennom Nordre Aker. Både i Nydalen og på Kjelsås. De peker på økt trafikk og mye støy fra tog, også på nattestid, som oppleves som en belastning på lokalmiljøet.

En beboer i Nydalen påpeker at det meste av den økte trafikkmengden består av godstog.

Han etterlyser å få vite hvor mye trafikken øker og i hvilke perioder de neste seks månedene, og mistenker også at støynivået om natten og antallet overstiger maksverdien som skal kunne måles på soverom gjennom en natt (kl. 23–07).

Nydalen Stasjon på Gjøvikbanen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

En som nylig har flyttet nær toglinjene på Kjelsås skriver at hun opplever at det er fryktelig mye støy, og hun er forundret over at jernbanen ikke har blitt pålagt å lage støyskjerm når de kjører igjennom tettbygde strøk.


– De kjører tungtransport på natta og det bråker noe forferdelig. Vi er mange som bor nære toget og har behov for bedre nattesøvn, skriver hun.

Ikke varslingskrav for godstog

Nydalen-beboeren sier han har tilskrevet Bane NOR om forholdene, men ikke fått svar. Når Nordre Aker Budstikke kontakter Bane NOR, som er ansvarlige for driften av infrastrukturen på jernbanen i Norge, beklager kommunikasjonsansvarlig for Område Øst, Britt-Johanne Wang, at beboerne ikke har fått svar, men at hun ikke kan se at spørsmål er mottatt.

Om kommentarene fra naboene, sier hun:

– Vi forstår at naboskapet til en jernbanestrekning i vanlig drift kan være krevende, spesielt med tanke på planlagte arbeid. Ved svært støyende arbeid på samme sted mer enn én natt i strekk, tilbyr vi som regel alternativ overnatting til berørte naboer. Tilbudet er i samsvar med retningslinjer i T-1442 som ligger til grunn for Oslo kommunes bestemmelser om anleggsstøy.

Ved behov, for eksempel som følge av arbeid på andre banestrekninger, benyttes Gjøvikbanen som omkjøringsbane, bekrefter hun.


– Her vil vi understreke at vi ikke er underlagt varslings- eller søknadsplikt for slik omkjøring. Vi har forståelse for at den økte trafikken som dette innebærer, kan oppleves som en ekstra belastning, men ulovlig er det altså ikke. Også i sommer vil Gjøvikbanen gjøre nytte som omkjøringsbane. Årsaken er arbeid som skal utføres på Drammenbanen. Sommerarbeidene i Lieråsen tunnel, og mellom Lier og Brakerøya vil i år pågå fra 3. juli til 2. august.

Utover dette svarer Bane NOR ikke på spørsmålet hvor mye ekstra støy godstrafikken gir, og om det er gjort målinger for å sikre at et er innenfor forskrift, eller om det eventuelt gitt dispensasjoner fra dette.

Sommeren 2019 opplyste Bane NOR at det ved ordinær trafikk på Gjøvikbanen går det rundt 67 tog per døgn, totalt begge veier. Av disse er rundt 15 godstog, som kjører fortrinnsvis kveld og natt. Ved arbeidene ved Lier var da antall godstog doblet.

– For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at det i praksis kun er tilgangen på ledig sporkapasitet som begrenser hvor mange tog vi kan kjøre på en banestrekning i løpet av et døgn eller en natt. Det er togleder som styrer trafikken og som tildeler godstogene kjøretider for best flyt og avvikling av trafikken, sier Wang.

Arbeid i sommer

Så lenge Bane NOR ikke har planlagt arbeid om natten, får heller ikke befolkningen langs Gjøvikbanen innbyggervarsling i form av sms. Det er også kun ved arbeid på skinnegangen, bytte av komponenter, skinner, pukk etc., at Bane NOR foretar støyberegninger og varsler naboene, opplyser hun.

– Det gjør vi ikke på banestrekninger i vanlig drift. Vi forsøker imidlertid å sende ut informasjon til mediene om sommerarbeid som fører til endringer på berørte banestrekninger i det sentrale østlandsområdet.

Hun viser til nabovarsling om kommende arbeid på denne siden hos Bane NOR.

– Her gir vi svar og forklaringer på alt vi vedlikeholder og bygger nytt på Gjøvikbanen. Det er ikke rent lite, men vi legger veldig stor vekt på at naboer som er berørt av byggestøy blir godt ivaretatt, sier Wang.

Arbeid på jernbanebru i Nydalen

For tiden pågår det arbeid på en jernbanebrua over Ring 3 ved Nydalen stasjon.

Arbeidene på jernbanebrua over Ring 3 er i gang. Bane NOR beklager at nabovarslingen kom sent. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Her er vi dessverre sent ute med varslingen, da det tok litt tid å få oversikt over innhold og omfang av det planlagte arbeidet.

Arbeidene vil pågå fra i natt til mandag og frem til natt til fredag 9. juli. (5 netter pr. uke), opplyser Wang.

Dette vil arbeidet omfatter blant annet:

  • Pigging av betong
  • Boring av betong
  • Sandblåsing
  • Betongrehabilitering
  • Montering av stål og gangbane (fra uke 26 – 27)

Varsling av dette arbeidet skal nå være sendt ut til naboene, forteller hun, og opplyser at utover det blir det blir «jobbing høyt og lavt på Gjøvikbanen» i august. Detaljer om dette kommer Bane NOR tilbake til i god tid før oppstart, sier hun.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...