Trikken 125 år:
Stuvende fullt fra tidlig morgen til langt over midnatt, og passasjerene ble om bord langs hele linjen

(1895/96) Dette er en av fire vogner som ble bestilt av Kristiania Elektriske Sporvei for levering senere i året 1894 etter at tilbudet viste seg å være en stor suksess. Vognene er identiske med den typen Allgemeine (AEG) vogner som ble satt i trafikk fra starten. Bildet er trolig tatt i 1895-96, på hjørnet av Bogstadveien og Kirkeveien. Bildet er tatt etter at konduktørene kom til, den første tiden ble det kjørt enmannsebtjent med en betalingskasse. Foto: Sporveien
For 125 år siden: «Som de første i Norden kunne innbyggerne i hovedstaden reise med en sporvogn som gikk helt av seg selv - uten en eneste hest foran.»
Publisert: 05.03.2019 kl 08:30
Sist oppdatert: 05.03.2019 kl 08:35
OSLO: Sporveien forteller at lørdag 3. mars 1894, var en merkedag i Kristianias historie. Som de første i Norden kunne innbyggerne i hovedstaden reise med en sporvogn som gikk helt av seg selv - uten en eneste hest foran. 125 år senere frakter trikken over 50 millioner reisende, og er i dag en naturlig del av bybildet i Oslo.
– Historien om trikken er langt på vei historien om byen og byutviklingen i Oslo. Og som byen den er en del av, er trikken i dag en vital og fremtidsrettet bidragsyter til bybildet og kollektivtrafikken, sier konserndirektør i Sporveien, Torgeir Kristiansen en i pressemelding.
Videre står det:
«Mandag 5. mars 1894, to dager etter premieren, trykket Aftenposten en reportasje om lanseringen av det nye fremkomstmiddelet. Stuvende fullt hadde det vært fra tidlig morgen til langt over midnatt, og passasjerene ble om bord langs hele linjen, og ble gjerne med tilbake også for turens skyld. Trikken ble ledet frem av elektrisitet og var den aller første av en etter hvert stor flåte med elektriske sporvogner, som på folkemunne raskt fikk betegnelsen «Elektrikken».»
LES OGSÅ: Dette er de nye trikkene i Oslo
Inviterer til online-museum
125-årsjubileet til trikken blir markert på forskjellige måter utover i 2019:
«Allerede nå inviterer Sporveien inn til et online museum der du vil se flotte bilder av enda flottere trikker. Her vil du også finne nye og gamle filmer og reklamefilmer av trikken i Oslo. Samlingen bygges ut etter hvert,» skriver Sporveien.
LES OGSÅ: Her kan du se bilde av den aller første avgangen på Kjelsåstrikken i 1934!
Fakta om trikken i Oslo
I over 140 år har sporvognsdrift vært en del av bybildet i hovedstaden. Sporveien Trikken AS har ansvar for all trikkedrift i Oslo, og fraktet 51 millioner reisende i 2017. Nå forbereder Trikken infrastruktur, vedlikehold og drift for å kunne ta imot 87 nye trikker. Alt for å levere enda mer kollektivtransport for pengene.
Selskapet har nærmere 400 ansatte, og driftes fra Grefsen vognhall. Trikken er en av Oslos viktigste miljøbedrifter. Trikken er inne i en spennende periode med betydelig oppgraderinger av infrastruktur. De fleste av disse oppgraderingene skjer som en forberedelse til at nye, moderne trikker skal kjøpes inn og tas i bruk i Oslo fra 2021. Trikken er datterselskap i Sporveiskonsernet.
Fakta om trikkeanskaffelsen:
I 2020 kommer de første testvognene i serien av 87 nye moderne trikker som er bestilt til Oslo. Trikkene gir kapasitet for å møte forventet passasjervekst i årene som kommer. Trikkene vil være 34,16 meter lange. De vil samlet være omtrent 3 kilometer (2972 meter) lange, parkert etter hverandre. Den valgte trikken veier totalt 42,7 tonn. Dette er betydelig lavere enn SL95. Prosjektet har en styringsramme (P50) på 3 725 mill. kroner og kostnadsramme (P85) på 4 145 mill. kroner. Kontraktsverdi ligger godt innenfor styringsrammen. Kilde: Sporveien.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!