Svein tenker allerede på den kalde fine tida - og lurer på om skitoget kan stoppe litt oftere
Det har vært litt stusselig med snø de siste vintrene. Men tenk hvor lettvint det kunne være å ta toget noen holdeplasser, og vips være ute i vinterland likevel!
Publisert: 29.08.2017 kl 13:55
Sist oppdatert: 29.08.2017 kl 14:14
KJELSÅS: Gjøvikbanen er hver vinter løsningen for mange skiløpere som ønsker en litt lengre tur gjennom Marka fra Grua eller Stryken og tilbake til Oslo. Og som Svein Olav Bø forteller, så har nok Kjelsås togstasjon vært et naturlig utgangspunkt med brukbart med P-plasser og gode løyper helt til «døra».
– Men det blir flere snøfattige vintre, og turen gjennom Marka - helt tilbake til Kjelsås - blir stadig mer vanskelig å gjennomføre. Snøforholdene siste biten, fra Movatn eller Sandermosen til Kjelsås, er ikke like sikre lenger, sier Svein.
Som ber NSB om hjelp, for å opprettholde best mulig skimuligheter i Marka.
– Min erfaringer at det stort sett er snøsikre forhold fra Movatn og innover i Nordmarka. Men det er jo bortimot umulig å få satt fra seg en bil på Movatn, om vinteren. Forholdene ligger ikke veldig godt til rette for å utvide eksisterende P-plass heller.
Sandermosen?
Men hva med Sandermosen? Togstasjonen etter Kjelsås på vei inn i Marka, og med Snippen holdeplass, mellom Sandermosen og Movatn? Men der stopper ikke toget lenger.
– Det er mindre snøsikkert på Sandermosen, sammenlignet med på Movatn. Men på Sandermosen er det bedre parkeringsmuligheter. Det eneste som skal til er at et par tog stopper på Sandermosen for å ta med skifolk videre nordover i marka. 9.55-toget nordover fra Kjelsås er populært, ihvertfall i helgene i vinterperioden?
Svein peker også på at det innemellom kan være ganske så fullt for parkering ved Sandermosen, og at det er behov for flere p-plasser ved den togstasjonen også.
– Parkeringen tilknyttet Sandermosten togstasjon er svært begrenset. Dagens vinterparkering skjer oftest i veien, og det kan bli trangt og vanskelige trafikkforhold. En utfartsparkering på området mellom veien og jernbanelinja tror jeg ville kunne være til stor glede for skifolket, enten det i fremtiden igjen blir togstopp på Sandermosen, eller ikke.
– Skitoget er en god tradisjon, og som bør fortsette, og jeg håper NSB Gjøvikbanen vil ta utfordringen, sier Svein, som har henvendt seg til NSB om ønskene, og med støtte fra Skiforeningen.
NSB
Håkon Myhre, kommunikasjonsrådgiver i NSB, understreker først at det er Bane Nor, som har ansvaret for parkeringsplassene ved de forskjellige stasjonene - eller holdeplassene.
– Når et gjelder ruteendringer på dagens trafikk, så er det mulig. Men dette er lange prosesser som går fra år til år. Nå er ruteplan for hele 2018 bestemt, og sendt til BaneNor for godkjenning. Denne ruteplanen diskuteres hvert år og våre innspill legges frem hvert år i mars og april måned, forteller Myhre.
Altså, for å få gjort endringer for 2019, må disse inn før mars 2018.
– Vi er takknemlige for at våre reisende kommer med innspill og vi tar dette med i arbeidet når vi bestemmer oss for ny ruteplan hvert år. Så også med disse innspill, bekrefter Myhre.
Bane Nor
Men Bane Nor er ikke på gli når det gjelder eventuelt utvidelse av parkeringsplassene ved hverken Movatn eller Sandermosen.
– Parkeringsplasser ved stasjonene rundt om i landet er en viktig del av Bane NORs tilbud til de reisende, og parkeringsplassene skal etter intensjonen benyttes av de reisende. Ved Movatn stasjon har vi mange nok p-plasser til å dekke behovet til de reisende, sier Kristin Paus, i Bane NOR Eiendom.
Men hun synes det er bra at også andre bruker parkeringsplassene ved stasjonene.
– Vi synes det er flott at parkeringsplassen også blir brukt av friluftsfolk som skal ut på tur i Marka, men vi er først og fremst til for de reisende og må prioritere utbygging av parkeringsplasser utfra det.
– Da toget ikke lenger stopper på Sandermosen stasjon, er det ikke aktuelt for oss å utvide parkeringsplassen der, legger hun til.
LES OGSÅ:
- Beboergrupper i Oslo i opprør mot Rådhuset
- Kom som båtflyktninger - takker nå nabolaget for den varme velkomsten
- Er dette verdens eldste olabil?
- Møtt på denne dama i Marka? Kristin har funnet drømmejobben.
Meld deg på nyhetsbrev!
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!