Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

SYKKELDAGBØKENE: «Godt å være beskyttet i en bil»

Sykkel-Baard ser til Japan og hensynsfulle, høflige og vennlige mennesker i trafikken.

SYKKEL-BAARD: «Så lenge man er omgitt av trafikanter som er opptatt av seg selv, tenker på seg selv og står på sin rett, føles det godt å være beskyttet i en bil.» Foto: Fredrik Eckhoff

Så lenge man er omgitt av trafikanter som er opptatt av seg selv, tenker på seg selv og står på sin rett, føles det godt å være beskyttet i en bil.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 27.06.2014 kl 13:45

OSLO: Som turist i andre land er man alltid nysgjerrig på deres væremåte og kultur - og forsøker å forstå hvem disse menneskene er. To ganger har jeg besøkt Tokyo, og her har tankene gått i motsatt retning. I verdens største by møtte jeg mennesker som var så hensynsfulle, høflige og vennlige at jeg ble nødt til å spørre meg; hvordan er min kultur, hvordan er min væremåte - ja, hvem er egentlig jeg?

Den evnen japanerne har til å skape trivsel i store og trange byer, blir gjerne beskrevet som urban kompetanse. Dette er en væremåte som er formet av generasjoner som har levd under urbane forhold - og har lært at man må ta ansvar for hverandre. Hvis den som bor trangt tenker på seg selv, ender alle med å bli frustrerte, sinte og ulykkelige. Går du to-tre generasjoner tilbake i tid, kommer alle nordmenn fra gård. Vi er bygdemennesker. Gjennom generasjoner har vi formet vår væremåte på bygdas lover: Alle må tenke på seg selv, alle må ta vare på seg selv, alle må stå opp for seg selv, og alle små slåss for sin rett.

Dagens Oslo er noe helt nytt i Norge. Vi har aldri hatt en så stor og tett by her i landet før, og byen blir større og tettere minutt for minutt. Mens byen vokser i et forrykende tempo, tar det generasjoner å endre en kultur.

Oslo skriker etter ny infrastruktur. Dette er en liten utfordring. Det eneste som kreves for å løse den, er penger, vilje og gjennomføringsevne. Det er et annet byggeprosjekt jeg er redd kan være langt mer utfordrende, og som kan ta mye lengre tid. Det er å bygge vår urbane kompetanse.

Inntil den er på plass, vil mange være redde for å sykle i Oslo. Så lenge man er omgitt av trafikanter som er opptatt av seg selv, tenker på seg selv og står på sin rett, føles det godt å være beskyttet i en bil.

Baard Ole Amundsen

Sykkeldagbøkene

 

SI DIN MENING OM OSLO SOM SYKKELBY HER

Les tidligere Sykkeldagbøkene-innlegg fra Baard her:

De burde advare oss mot middelaldrende finansmeglere på racersykkel

Annerledeslandet Norge

Månedskortet tar knekken på syklisme

Derfor stoppet Baard opp i Frognerparken

Hensynsløse syklister gjør at mange bilister hater meg

«Kan sykkelen vise vei?»

«Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde»

«Sykkelen er en elendig politisk sak»

«Derfor hater vi menn som sykler»

«Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer»

«Oslo flopper, Malmø feirer»

«Hvordan våger du å sykle i Oslo?»

 

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...