Det er noen endringer i sykkelfeltplanene

Det er planlagt sykkelfelt i Maridalsveien, videre fra Carl Kjelsens vei og til Brekke. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE
Det har tatt tid, med planene om sykkelfelt til Maridalsporten. Nå har også Bymiljøetaten gjort noen endringer.
Publisert: 20.04.2019 kl 08:50
Sist oppdatert: 23.04.2019 kl 09:17
KORSVOLL: I slutten av januar 2019, sendte Bymiljøetaten inn et nytt planforslag, og som ligger i Plan- og bygningsetatens saksinnsyn, for sykkelfelt i Maridalsveien, fra Carl Kjelsens vei til Brekke og Maridalsporten:
«Bymiljøetaten har siden planforslaget var på høring og offentlig ettersyn i 2014 foretatt flere endringer i planforslaget for Maridalsveien mellom Carl Kjelsens vei og Brekke. Det er besluttet å legge det nye planforslaget ut på høring på nytt, både fordi det er gjort flere endringer men også på grunn av tiden som har gått siden det forrige planforslaget var på høring. Når nytt planforslag nå sendes på høring er det de nye endringene som evt. skal kommenteres. Bemerkningene som kom inn til reguleringsplanforslaget i 2014 følger fremdeles saken. Det er ikke nødvendig å uttale seg på nytt dersom man ikke har nye bemerkninger eller presiseringer som følge av endringene som er beskrevet under.»
Innleder Bymiljøetaten det nye planforslaget.
Fra Plan- og bygningsetatens saksinnsyn og det nye planforslaget med i alt ni endringer, går det frem at Bymiljøetaten blant annet vil sikre gang- og sykkelveiforbindelsen fra Skibakkeveien til Maridalsveien, og at det må erverves noe grunn for å «...ivareta en funksjonell gang- og sykkelveiforbindelse.»
I tillegg til at omprosjekteringen fører til endringer i grunnerverv, hovedsakelig mindre grunnerverv fra eiendommene på østsiden av Maridalsveien, og mer fra eiendommene på vestsiden av Maridalsveien. Men likevel i en annen av de opplistede endringene - står det at det blir mer grunnerverv for noen av eiendommene på østsiden av Maridalsveien som ligger i det omprosjekterte området
Buss
Det står også at busstoppene er planlagt flyttet, i forhold til forrige planforslag - per i dag stopper bussen allerede ved Coop Extra:
«Busstopp for sørgående buss er i forhold til forrige planforslag flyttet ca. 100 m nordover fra plassering utenfor eiendom 59/86 (Maridalsveien 346) til plassering foran eiendom 59/55 (Maridalsveien 350, Coop Extra). Dette for å få en bedre samlokalisering av kantstoppene for trafikk i begge retninger. Kantstoppen er trukket lengst mulig unna krysset med Skjoldveien for å bedre sikten i krysset. Busstopp for nordgående buss er i forhold til forrige planforslag flyttet fra plassering utenfor eiendom 59/39 (Maridalsveien 355 A og B) til ny plassering utenfor eiendom 59/40 (Maridalsveien 357). Dette gjøres for at busstoppen ikke skal være plassert i krysset med Skjoldveien. Spesielt der en har kantstopp for buss, slik tilfellet er i dette planområdet, vil muligheten for enkelte svingebevegelser i krysset være begrenset når det står en buss der.»
Videre går det frem at krysset Maridalsveien og Frysjaveien skal ha regulert inn en trafikkøy, i forbindelse med gangfeltet i Frysjaveien for å bedre trafikksikkerheten for fotgjengere. I tillegg skal krysset med Carl Kjelsen vei skal strammes opp.
Det blir mer grunnerverv for noen av eiendommene på østsiden av Maridalsveien som ligger i det omprosjekterte området.
Tosidige sykkelfelt og fortau
Formålet med planen er å etablere tosidige sykkelfelt og fortau langs Maridalsveien for å bedre sikkerhet og fremkommelighet hovedsakelig for syklister og gående. Langs Svensenga vil det kun tilrettelegges for fortau på den vestre siden, mens det tosidige sykkelfeltet opprettholdes hele veien.
Det står videre i planen at tiltaket viderefører sykkelfelt og fortau som er etablert i Maridalsveien sør for Carl Kjelsens vei og sikrer dermed en sammenhengende trasé til Brekkekrysset. I tillegg skal holdeplassene oppgraderes og utformes universelt. Eksisterende reguleringsplaner for strekningen er i dag eldre enn 10 år, og det skal utarbeides en ny reguleringsplan for å kunne videreføre prosjektet og gi hjemmel for ekspropriasjon. ...I planforslaget er det gjort tilpasninger med redusert fortausbredde på enkelte korte strekninger for å unngå riving av garasjebygg. Planforslaget tilrettelegger for kantstopp i stedet for bussholdeplass som i gjeldende planer, og antall busstopp er redusert.
Plan- og bygningsetaten ber om mer info
I begynnelsen av februar ba Plan- og bygningsetaten - PBE - Bymiljøetaten om forklaringer, blant annet om en enkel illustrasjon over endringene. Når det gjelder endringer i grunnerverv så ønsker også PBE en illustrasjon som viser endringene i grunnerverv langs strekningen: både midlertidig og permanent.
I tillegg: Illustrasjoner og tverrsnitt ved alle kritiske punkter og steder av interesse, slik som der det bygges støttemur, ved kantstopp og ved overgangene i starten og slutten av planområdet. Disse skal gjøre det enklere for leseren å forstå konsekvensene av planforslaget...
PBE ber også Bymiljøetaten om en redegjørelse for konsekvenser for Coop Extra i Maridalsveien 350, i forhold til varelevering og parkeringsplasser.
I tillegg: En av hovedendringene siden forrige planforslag er flytting av busstopp. Vi ber derfor om en kort redegjørelse for om disse endringene er forankret hos Ruter i planbeskrivelsen
HER KAN DU LESE ALLE DOKUMENTENE I SAKEN I PLAN- OG BYGNINGSETATENS SAKSINNSYN
Ikke svart ennå
Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Bymiljøetaten og blant annet spurt om hvor mye eiendom - eller tomtemasse - Bymiljøetaten må kjøpe - eller ekspropriere - for å få nok grunn til de planlagte sykkelfeltene fra Carl Kjelsens vei, men Bymiljøetaten viser til saksinnsyn og informasjonen som blir lagt ut der fortløpende. Bymiljøetaten bekrefter at etaten ennå ikke har svart på Plan- og bygningsetatens spørsmål om tilleggsinformasjon i saken, ref. brevet av februar 2019.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!