Nordre Aker Budstikke

Venstre ber MDG-byråden bla opp:

– Sykler man inn til Maridalen er det med livet som innsats

Leder i Nordre Aker Venstre, Hans Weinberger, bystyrerepresentant Marit Kristine Vea fra Venstre og medlem i bydelsutvalget i Nordre Aker, May-Brith Døssland i Maridalen i fjor sommer. Foto: Christian Fredrik Borg

Venstre mener byrådet må finne midler til reasfaltering av Maridalsveien i revidert budsjett.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.05.2021 kl 21:29

MARIDALEN: Bakkehaugen-beboer og bystyrerepresentant for Venstre, Marit Vea, reagerer kraftig på at Bymiljøetaten heller ikke i år vil prioritere asfaltering av Maridalsveien. Hun mener miljø- og samferselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) må prioritere midler til dette i sitt forslag til revidert budsjett.

Venter på veiskulder

I forrige uke skrev Nordre Aker Budstikke om Bymiljøetatens asfalteringsplan for 2021. Mange hadde nok håpet at den flittig brukte Maridalsveien fra Brekke og innover skulle tilgodeses med ny asfalt i år – men både bilister, syklister, rulleskiløpere og andre må fortsatt smøre seg med tålmodighet.

– På denne strekningen pågår det er arbeid med å planlegge en gang- og sykkelvei. Tiltak i veien er tenkt koordinert med dette arbeidet. Mens lapping av sår i asfalten gjøres løpende, koordineres større tiltak med arbeidet med gang- og sykkevei, sa Guro Birkeland Tangen, pressekontakt i Bymiljøetaten, til lokalavisen.

Først i 2025 er det varslet at arbeidet med en veiskulder for syklister, rulleskiløpere og gående skal påbegynnes, innover i Maridalen, til Hammeren.

– Hvorfor må reasfaltering vente til gang og sykkelløsningen skal etableres?


– En av planene for gang og sykkelløsning i Maridalen, er å bygge ut veien i bredden og ha gang og sykkelløsning som en bred veiskulder. Da må det bygges ut vei og skiftes ut eventuelle dårlige veioppbygningsmasser i kjørebanen mange steder. Det ville nok blitt sett på som uhensiktsmessig dersom vi brukte mange millioner på ny asfalt også noen år etterpå gravde opp alt for å legge ny asfalt, svarte Bymiljøetaten.

Veisjef i Bymiljøetaten, Joakim Hjertum, anslo overfor Nordre Aker Budstikke det vil koste rundt 10 millioner kroner å reasfaltere Maridalsveien.

– Hvis levetiden blir ned mot fem til seks år, så er ikke dette en samfunnsmessig optimal løsning. Det er stort vedlikeholdsetterslep på veinettet i Oslo, bare for asfaltdekker er det anslått et årlig behov på 90 millioner kroner for å ikke øke etterslepet. Dessverre har vi ikke mulighet til å reasfaltere for mer enn 30-40 millioner kroner per år, så vi må virkelig prioritere de aller dårligste veiene våre. Maridalsveien har behov, men det er andre veier som har enda større behov for tiltak, sa Hjertum.

Venstre vil ikke vente

Venstre sier til Nordre Aker Budstikke at partiet støtter fremtidige planer for ny veiskulder, men mener at det også er nødvendig med en reasfaltering i år. Bystyrerepresentant Vea påpeker at Maridalsveien er en del av plan for sykkelveinett i byen.

– Det er helt ubegripelig at man ikke evner å prioritere denne strekningen som benyttes av så mange syklister, rulleskiløpere og gående.


Venstres medlem i bydelsutvalget (BU), May-Brith Døssland, er oppgitt over at man enda ikke har klart å tilrettelegge for syklistene som bruker Maridalsveien.

– Nok en gang svikter byrådet Maridalen. Først fjernet de støtten til Maridalens venner. Så prøvde de å kaste ut Maridalsbøndene. Og nå vil de heller ikke prioritere en reasfaltering av Maridalsveien, sier hun.

– Med de begrensningene vi fortsatt må leve med her i byen, er det ekstra viktig å legge til rette for at man kan komme seg ut på tur. Sykler man inn til Maridalen er det imidlertid med livet som innsats. Veien har så mange sprekker og hull at det er livsfarlig å sykle på den. Tidligere forsøk på lapping av veien har ikke hjulpet. Veien må reasfalteres for å bli trygg nok, sier Døssland.

Vea sier at Venstre prioriterte midler til reasfaltering av Maridalsveien i sitt alternative forslag til revidert budsjett i fjor vår. Forslaget ble imidlertid nedstemt. Nå forventer Vea at byrådet setter av midler til reasfaltering i sitt forslag til revidert budsjett.

– Vi kommer til å prioritere midler til reasfaltering i år som i fjor, men vi er avhengig av støtte fra flertallet i byrådet. Dersom MDG mener alvor med sin sykkelsatsning bør de nå finne penger til å trygge Maridalsveien. Vi kan ikke vente helt til 2025.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...