Nordre Aker Budstikke

Du ringer, og de bringer en teateropplevelse

Birgit med høreklokkene på og notathefte i hånda. Foto: Tiril Haga

Og teateropplevelsen er spisset inn mot hva du vil ha - og kanskje trenger, alt gjennom en telefonsamtale.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 22.01.2021 kl 07:48

GREFSEN: – Dette skal være et lavterskel tilbud sånn at alle kan gjøre det, sier Birgit Nordby Løvlie.

Etter sommeren i fjor begynte Birgit og kollega Nelly Winterhalder å planlegge prosjektet «Teatertelefonen».

Etter å ha fått støtte av Oslo kommune, Fritt Ord og Fond for utøvende kunstnere, var de klare forrige uke med å holde de første forestillingene.

Tilbudet er gratis.

– I Tyskland så startet de med dette konseptet, «Poesi trifft Pandemie» allerede i mai i fjor, under første nedstenging som følge av pandemien, og de holder fortsatt på. Jeg synes at dette var en så bra idé og tenkte at dette måtte vi få til i Norge også. Vi har lyst til å jobbe og gi folk en teateropplevelse selv under denne perioden, sier Nelly, som opprinnelig er fra Tyskland.


Nelly og Birgit har jobbet med hverandre i mange år og er del av det samme kunstneriske felleskapet Sorialab på Torshov. Nelly er dramatiker og regissør, og Birgit er skuespiller og dramapedagog.

– Vi var veldig motiverte til å gjøre noe. Da vi fjor sommer skjønte at pandemien kom til å vare, så var det bare å søke penger og begynne. Planen var å starte med forestillinger nå i januar, og det er jo mer aktuelt enn noensinne egentlig, sier Birgit.

De har en plan om å holde på til påsken.

Et teaterstykke etter behov

Torsdag forrige uke hadde de premiere.

For å bestille en forestilling må man gå inn på nettsiden deres og bestille time der. En forestilling kan ta fra 10-20 minutter, som kommer an på hvor lang teksten er.


– Så hvordan fungerer Teatertelefonen?

– Du har booket for eksempel klokken 14.00 en lørdag. Da ringer jeg deg klokken 14.00 og spør deg et par spørsmål som hvor du er akkurat da og hvordan stemningen er. Hvis du svarer at du er trist, så tenker vi at vi kommer med et stykke som kan være oppmuntrende eller håpefullt. Responsen vår er hva vi tenker er fint for den personen på andre siden av røret, forteller Birgit.

– Og hvis noen kjeder seg så kan man kanskje ha noe dramatisk eller humoristisk? Vi har prøvd å finne tekster som dekker forskjellige typer stemninger, legger Nelly til.

De har et utvalg av tekster som de har funnet sammen og øvd inn. I utvalget kan man finne tekster av blant annet Hamsun og Shakespeare, og mer moderne teater av for eksempel Toril Solvang og Malmfrid Hallum.

– Man flyter jo litt på erfaring her, jeg har jo jobbet som skuespiller i 20 år. Stykkene er øvd inn og jeg vet hva jeg gjør. Også er det noen av stykkene som jeg har spilt i og som jeg kan godt. Men i starten så satt Nelly med notatblokk, og så tok vi en prat etter alle samtalene, sier Birgit.


Nelly (t.v) og Birgit håper på å kunne gi folk teaterforestillinger i første omgang frem til påsken. Foto: Tiril Haga

– Kunstnerisk friminutt

– Tanken er å kunne gi et kunstnerisk friminutt til lytterne. Det som er så fint med lyddrama er at man kan være med på å skape sin egen historie og føle at man er med i stykket. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på at de som hører på lukker øynene og føler at de er på teater, sier Birgit.

Stykkene er stort sett monologbasert prosa, og hvor det er en person som snakker. Enkel musikk og lydeffekter blir også tatt i bruk.

– Man møter ganske mange som er alene og opplever hverdagene som ganske tøffe. Det er flere som blir lei seg når samtalen er ferdig, og som vil at vi skal holde på lengre, legger Birgit til.

– Ideen er også at skuespilleren skal kunne jobbe fra hjemmekontor, hvis man for eksempel havner i karantene, sier Nelly.


Foreløpig har telefonsamtalene foregått i prøvesalen i lokalet på Torshov.

– Vi ønsker også, i tillegg til annet publikum, å komme i kontakt med gjerne eldre, som ikke kommer seg ut så lett.

Ringer fra hele Norge

– Det er veldig meningsfylt med disse samtalene, hvor du føler du gjør en forskjell for folk. Også er det en forskjell for oss som får jobbet og vært kreative selv om det er som det er nå, sier Nelly.

– Også ringer det folk fra hele landet. Vi har hatt noen fra Vestlandet, og har noen bestillinger fra Tromsø og Sørlandet. Så det er jo supergøy at man kan dele det så bredt, legger Birgit til.

De er enige i at om etterspørselen blir stor nok så kan det godt være at de må utvide med flere skuespillere og fortsette med tilbudet, selv når covid19-situasjonen forhåpentligvis ikke stenger ned landet lenger:

– Jeg synes det er så gøy at dette skjer og får glede av at det skjer kunst og kultur når det er så mye restriksjoner og ting som stenges ned. Å holde oppe kulturfeltet er veldig viktig. Vi trenger opplevelser, understreker Birgit.

Les mer om Teatertelefonen her (ekstern link) .

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...