Togføreren døde da to tog dundret i hverandre ved Nydalen

Redningsmannskap frakter bort en skadet person etter en togulykke på Gjøvikbanen. Det ødelagte lokomotivet ses bak. Foto: Røstad, Paul A. Dextra Photo / Norsk Teknisk Museum

Det ble en tragisk utgang på togulykken i Nydalen i 1966. Ombord var 150 passasjerer.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 18.02.2019 kl 13:41

NYDALEN: På vår jakt etter lokalhistorie, kom vi over listen over jernbaneulykker i Norge. Den dødeligste togulykken i Norge fant sted på tampen av 2. verdenskrig:

80 døde etter sabotasjeaksjon

Hele 80 personer mistet livet i etterkant av en sabotasjeaksjon i Jørstad i Snåsa – Jørstadelv-sabotasjen – 13. januar 1945. Jørstadelv-broa ble sprengt av en gruppe i Kompani Linge. Seks timer etter at broa ble sprengt, kom et tog som ikke kjente til sabotasjen og kjørte ut i elva.

78 tyske soldater og to norske jernbaneansatte omkom.

I fredstid er Tretten-ulykken i 1975, der to tog kolliderte og 27 personer omkom, den ulykken som har kostet flest menneskeliv.

Åsta-ulykken i 2000, også den en kollisjon mellom to tog, førte til tap av 19 menneskeliv, og er dermed den femte mest dødelige togulykken i Norge.

Kollisjon ved Nydalen stasjon

I vårt nærområde gikk det galt på Gjøvikbanen søndag den 19. juni 1966, like over klokka 9.30: Lokomotivføreren ble drept da to tog støtte sammen like ved Nydalen stasjon.

Det var et persontog fra Gjøvik som kolliderte med et persontog som var på vei i motsatt retning. Ifølge kildene vi har funnet, skjedde kollisjonen like ved Skolebakken, i nærheten av Nydalen stasjon.

Det var lokomotivfører Ola Lien som ble drept i ulykken, og 32 personer ble sendt til sykehus.

Bildet over, som er tatt av fotograf Paul A. Røstad (1908-86), viser at de to togene fikk omfattende skader i kollisjonen, fronten på lokomotivet ble knust.

Det er hentet fra Sparebankstiftelsens fotosamling, som forvaltes av Norsk teknisk museum, og er å finne på Digitaltmuseum.no. Der leser vi dette om hendelsen, den skjebnesvangre søndagsmorgenen:

«Klokken 9.39 om morgenen søndag 19. juni 1966 frontkolliderte nord- og sørgående tog på Gjøvikbanen ved Nydalen stasjon i Oslo med 150 passasjerer ombord. Smellet kunne høres over store deler av byen.

Den ene lokomotivføreren omkom, mens 32 personer ble fraktet til sykehus, fem med tildels alvorlige skader.

Røstads bilde er av redningsmannskapet som frakter en skadet bort fra ulykkesstedet...Paul A. Røstad (1908-86) vokste opp på Ranheim utenfor Trondheim, og flyttet senere til Oslo der han fikk kontorjobb i et maskinfirma på 1930-tallet. Etter å ha dyrket fotografering som hobby gjennom en årrekke, sa han opp sin stilling og etablerte seg som profesjonell fotograf tidlig på 1950-tallet.

Røstad la stor vekt på uavhengighet og drev livet gjennom et enmannsforetak fra sin bopel på Grefsen. Han tok bilder over hele Norge og var særlig opptatt av natur- og kulturlandskaper. Bilder fra gårdsdrift og husdyrholdgår igjen, ved siden av arkitekturfotografering. På 1960-tallet orienterte Røstad seg også mot nyhets- og reportasjefotografering, og leverte bilder blant annet til A-Magasinet.»

Flere bilder fra ulykken inngår i Norsk Jernbanemuseums bildesamling. De viser hvor omfattende de materielle ødeleggelsene på togsettene ble. Disse bildene kan du se på Digitaltmuseum.no. Du kan også se et bilde av ulykken i Lokalistorisk bildebase (Historielaget Grefsen-Kjelsås-Nydalen).

Løpsk lokomotiv fra Grefsen

Få år etter dødsulykken på Gjøvikbanen ved Nydalen, skjedde nok en dramatisk hendelse, som hadde sitt opphav omtrent samme sted.

Under en skifting (flytting av lokomotiver eller vogner) på Grefsen stasjon, 2. desember 1970, ble luftbremsen på et godstog fullastet med 10 tankvogner frakoblet. Toget kom i bevegelse, og lokføreren skjønte fort at han ikke ville være i stand til å bremse toget.

Toget på 300 tonn, raste dermed i stor fart i retning Oslo sentrum. Togledelsen ble varslet, slik at Østbanehallen ble tømt, og det løpske toget ble styrt inn på spor 7 på Østbanen for at skadene på bygningen skull bli minst mulig.

Fyrbøteren hoppet av ved Tøyen stasjon, mens lokføreren, som ble ombord i toget i et forsøk på å bremse det løpske toget så lenge og mye som mulig, omkom da han hoppet ut av lokomotivet like før kollisjonen.

(Kilder: Digitalmuseum.no - Teknisk museum og Norsk Jernbanemuseum. Wikipedia, Lokalhistoriske bildebaser/Deichman. ABC Nyheter, Aftenposten og Dagbladet).

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...