Trodde du fatbike var noe nytt og moderne?

Neida, det er det ikke. Heller et comeback.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.08.2016 kl 10:27

NORDRE AKER: – En sykkel - fra gresk kyklos, «hjul», også kalt tråsykkel, er et framkomstmiddel vanligvis bestående av ett eller flere hjul festet i en sykkelramme, som føreren plasserer seg selv på og kan holde i bevegelse ved muskelkraft, skriver wikipedia.no

LES OGSÅ: Hvorfor bryr vi oss ikke mer om hvordan de gamle har det?

Videre.

– Sykkel ble funnet opp på 1800-tallet. De grunnleggende trekkene til sykkelen har ikke endret seg nevneverdig siden de første kjededrevne versjonene ble introdusert rundt 1885.

Eksperimentering?

For en tid tilbake dukket vedlagte gamle sykkelbilde opp i sosiale medier. Nordre Aker Budstikke har ikke så langt klart å spore opp hvem som er på bildet, eller hvor og når det er tatt. Men at bildet er gammelt, er vel ikke mye tvil om.

LES OGSÅ: Når det står en fremmed mann i boligen din, midt på natta!

Dag Andreassen, konservator ved Teknisk Museum, har også sett det gamle bildet.

– Helt generelt kan jeg vel si at det ikke var uvanlig å eksperimentere med design og tekniske detaljer som hjul og lignende i sykkelens barndom. Se bare på velocipeden, sier han.

Og fortsetter.

– Hensikten med brede hjul må være å få bedre grep på bløtt underlag, det være seg jord, snø eller annet terreng, så her er det sikkert en som har forsøkt seg på en hjemmesnekret løsning med hjul fra en annen type doning montert på en sykkel. Noe industriprodukt er det neppe, tror Andreassen.

For ikke lang tid tilbake, ble også Andreassen intervjuet av NRK Radio P2, i forbindelse med sykkelens historie - her kan du høre hele innslaget.

Syklister med «fatbike» er ofte å se på tur i marka. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Terreng og snø

Nils Einar Hervig, leder av sykkelavdelingen ved Intersport i Oslo, forteller at det om sommeren går mest i hybridsykler og terrengsykler.

– Fatbike er fortsatt populært, men kanskje mest om vinteren, da brede dekk går godt på snø. I tillegg velger flere fatbike på smale og ulendte stier. Bare å slippe ut litt luft, så feier fatbiken rett over steiner og annet, sier Hervig.

En fatbikesykkel kan koste alt fra rundt 10.000 til 50.000 kroner.

LES OGSÅ: Nå skal det bli liv og røre rundt den gamle gården - restaurant, butikker og 440 leiligheter.

En milliard

Wikipedia skriver videre om sykkelens historie.

– Det finnes nå over én milliard sykler over hele verden, dobbelt så mange som antall biler. De er det mest brukte transportmiddel i store deler av verden. De er populære som rekreasjonsmidler og er blitt tilpasset for bruk som leketøy for barn, treningsverktøy for ungdom og voksne, forsvars- og politibruk, transporttjenester, miljøvennlig transportmiddel og konkurranseidrett.

– Detaljer er blitt forbedret, særlig ved fremveksten av moderne materialer og data-verktøy for konstruksjon og produktutvikling. Dette har muliggjort en bred spredning av forskjellige spesialdesign for særskilte former for sykling.


LES OGSÅ: Når du som skuespiller også må lære deg å ri - i Maridalen

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...