Nordre Aker Budstikke

Utdanningsetaten slår tilbake mot frustrerte foreldre

Denne e-posten var bakgrunnen for avviklingen av skolebussen på Kjelsås. Foto: Kristin Tufte Haga / skjermbilde

Flere klager om avvikling av skolebuss på Kjelsås og Maridalen skoler skal sendes til Statsforvalteren. Utdanningsetaten mener kritikken de får er urimelig.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

KJELSÅS/MARIDALEN: Fra skolestart mistet nesten 40 elever på Kjelsås og Maridalen skoler tilbudet om skolebuss.

Alle Kjelsås-elevene, syv i tallet, er bosatt på Solemskogen. Foreldrene deres har tidligere uttalt bekymring for manglende fortau på den nye skoleveien.

I juni ble det avholdt beboermøte i skolebussaken. Foreldrene har ikke gitt opp saken, og noen skal torsdag møte i bydelsutvalget.

I Maridalen fortviler foreldrene over at beskjeden først kom etter at skoleferien hadde begynt. De ville klage på vedtaket, men fryktet også tidlig for sikkerheten til barna på skoleveien.

– Stygt som et vondt år

En e-post fra Utdanningsetaten i september i fjor er bakgrunnen for avviklingen.

Der kommer det frem at etaten har fått en klage fra en elev ved en annen skole i bydelen. Utdanningsetaten skriver også at kollektivtilbudet på Solemskogen er på «høyde» med det andre elever i byen får.

Videre tar de opp kostnaden ved å innvilge månedskort. Ifølge etaten er det hovedreglen i Osloskolen.

«Det verkar då rett og slett litt rart at Kjelsås framleis har denne skulebussordninga, og som slik eg forstår det kostar ein god del meir? Med reisekort med ruter, får elevane i tillegg eit mykje meir omfattande og fleksibelt skysstilbod.»


I e-posten ber fagkonsulenten i Utdanningsetaten skolen om å revurdere videreføring av skolebuss-ordningen.

«Skyssbudsjettet til etaten er langt og stygt som eit vondt år, så alle bidrag til å redusere kostnadene, er gode bidrag.»

Frustrerte foreldre til elever som har mistet skolebussen samlet utenfor Maridalen skole i juli. Foto: Christian Fredrik Borg

Kun tre e-poster

Den neste e-posten fra Utdanningsetaten kommer etter ordinær arbeidstid torsdag 17. juni i år. Budskapet om avvikling på Kjelsås gjentas. Samtidig ber de skolen gjøre en vurdering om også Maridalen kan bruke det ordinære rutetilbudet.

I 13-tiden påfølgende dag, siste skoledag før sommerferien, sender felles rektor ved begge skolene, Henriette Randsborg, en e-post til FAU ved Maridalen skole, med kopi Utdanningsetaten. I den skriver rektoren at de skal sende forhåndsvarsel om avvikling.


Rektor Henriette Randsborg ved Kjelsås og Maridalen skoler. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Foreldre ved Maridalen skole har stilt seg undrende til hvordan skolen under et døgn senere allerede kunne ha gjort denne vurderingen.

Fagkonsulent i Utdanningsetaten, Olav Befring, har ansvar for skoleskyss i Utdanningsetaten. Det er han som har sendt e-postene.

– Det er veldig enkelt i den forstand at skoleskyssen opprettholdes. Det er bare skyssleverandøren som forandre seg, svarer han på spørsmål om hvordan vurderingen kunne bli gjort så raskt.

– Men det er en relativ stor forandring for de det gjelder?


– Jeg tror jeg sier nei på det. Det er stort sett bare fargen på bussen som forandrer seg. Den stopper på de samme stoppene.

Mange foreldre i Maridalen var frustrerte etter at de mottok det endelige vedtaket om avvikling av skolebussen for barna deres. De mener den nye skoleveien ikke er trygg nok. Foto: Christian Fredrik Borg

– Internt anliggende

Foreldrene i Maridalen har også etterlyst et pålegg fra etaten, slik skolen har brukt som begrunnelse for avviklingen. Befring sier at det er den første e-posten han sendte.

– Det som er viktig å forstå, er at det ikke er noen klageadgang på kommunens valg eller organisering av skoleskyssen. Det er et internt anliggende i Oslo kommunen, kommenterer han.

Og forklarer videre:

– Det foresatte har en klageadgang på, er hvis de mener skyssen er uforsvarlig.

– Nå er det ikke lenger noen forskjell på ungene som bor på Solemskogen og alle andre barn i Oslo kommune. De kan gå inn på den samme burdordningen som alle andre barn bruker. Den er god og trygg nok, er vår vurdering.

Reagerer på saksbehandlingen

Utdanningsetaten har mottatt seks klager fra Kjelsås og Maridalen skoler. De skal oversendes til Statsforvalteren i Oslo og Viken for en avgjørelse.

– Jeg ser at en del av klagene er veldig opptatt av den interne prosessen her på huset, forteller Befring.

Han sikter til at foreldrene blant annet har bemerket at tonen fremstår uformell. Alle e-postene fra etaten inneholder smilefjes

Det er blant annet denne e-posten, som Nordre Aker Budstikke har fått innsyn i, foreldrene reagerer på. Foto: Skjermbilde

– Hva tenker dere om det?

– Kommunikasjonen mellom oss internt i Utdanningsetaten vil ofte være av uformell karakter. Det tenker vi er helt greit. Det er tross alt kollegene våre vi snakker om. Jeg snakker med rektorer hver dag, og vi har alltid en hyggelig, men korrekt samtale. Det er viktig å sørge for at elevenes rettigheter til skoleskyss er opprettholdt. Det mener vi de er.

Befring fremholder at han vil fortsette med dette.

– Jeg kommer nok ikke til å forandre min tone i e-poster som er interne. Formelle brev som går ut av organisasjonen, vil selvfølgelig ha en annen språkdrakt.

– Ikke for sent

Foreldrene i Maridalen mottok beskjeden om avvikling av skolebussen etter at skoleferien begynte. Det har de tidligere påpekt at de synes var sent.

Fagkonsulenten i Utdanningsetaten tilbakeviser imidlertid det. Han påpeker at de har hatt hele sommeren til å trene på skoleveien.

– Er det ikke urimelig at det kommer først etter at skoleferien har begynt?

– Nei, det synes jeg ikke. De har fått masse tid i forhold til normalt. Jeg synes dette er helt innenfor kravene som stilles av forvaltningsloven i forhold til retten til å uttale seg før kommunalt vedtak fattes. Det er to til ti dager som vanlig.

I denne saken sier han at foreldrene har fått to måneder.

– De vil uansett ha en klagerett når vedtaket kommer på tre uker.

– Mener Utdanningsetaten at mye av kritikken fra foreldrene er uberettiget?

– Ja, det gjør vi. Vi mener at det er urimelig kritikk fra dem. Alle elever i Osloskolen bruker kollektivtransport som sitt skyssmiddel. Elever som ikke er i stand til å benytte seg av elevtransport, får drosje.

Eneste i Oslo

– Det er ikke grunn til at elever i disse områdene skal ha særlige skyssordninger som er veldig mye bedre enn det de andre får så lenge kollektivtilbudet er godt nok for elevene, uttaler Befring videre.

Ifølge fagkonsulenten i etaten er elevene på Maridalen skole som bor på Sørbråten, de eneste i Oslo som får tilbud om skolebuss. Det kan imidlertid være at noen elever også i Sørkedalen også får tilbud om det samme.

– Vi får bare ta tingene fortløpende som vi finner det, men det skal ikke være flere enn det.

Befring utelukker imidlertid ikke at det kan bli ytterligere innstramminger også i Maridalen.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...