Utsetter fjerning av beboerparkering og sykkeltilpasning i veien

Eventyrveien er trasë i plan for sykkelveinettet i Oslo, fra 2018. Nå blir den også fysisk tilrettelat for sykling. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Beboerparkeringen i Eventyrveien skal bort når veien skal tilrettelegges for «sykling i blandet trafikk». Arbeidet skulle startet i oktober, men er nå utsatt.
Publisert: 15.10.2020 kl 10:10
Sist oppdatert: 15.10.2020 kl 19:28
ULLEVÅL: I august skrev vi at Eventyrveien, på strekningen fra krysset mot Sognsveien og helt ned til Niels Henrik Abels vei ved universitetet på Blindern, skal tilrettelegges for sykling i blandet trafikk ved å fjerne muligheten for gateparkering. Oppstart var planlagt i oktober 2020.
Denne delen av Eventyrveien er drøyt 460 meter, og i dag er veien en del av beboerparkeringssonen i Nordre Aker.
Tiltaket i Eventyrveien vil gjøre veien mer oversiktlig, ifølge Bymiljøetaten. I tillegg til at gateparkeringen fjernes, skal krysset med Per Gynts vei smalnes inn, og det skal anlegges et nytt grøntareal som skal bidra til bedre håndtering av overvann (regn- og smeltevann).
Nå går det frem av Bymiljøetatens nettsider at oppstart er utsatt:
– Vi planlegger å gjennomføre oppgraderingen tidligst vinter 2020/2021, skriver etaten nå.

Sykkeltilretteleggingn i Eventyrveien skal koble sammen sykkelnettet mellom Sognsveien til Blindern. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Byantikvaren hadde innsigelser
– Krysset mellom Eventyrveien og Per Gynts vei er såpass stort at en innstramming best gjøres med å bygge en plass. Her har Byantikvaren gitt innspill, og vi behøver å gå i dialog med dem for å få til en utforming som i best mulig grad ivaretar kulturminneverdien i området, sier Guro Birkeland Tangen, pressevakt i Bymiljøetaten.
– Vi må bearbeide planen for krysset før kan sette i gang med anleggsarbeidene her.
Slik var krysset planlagt:

Illustrasjon som viser planlagt løsning for krysset Eventyrveien/Per Gynts vei. Illustrasjon fra Bymiljøetaten

Det store krysset mellom Eventyrveien og Per Gynts vei (PGv er til høyre for bildekanten) skal smalnes inn ved hjelp av regnbed. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Skapte reaksjoner i nabolaget
Planene om sykkeltilpasning og fjerning av parkeringsmulighet i Eventyrveien, skapte reaksjoner i nabolaget, og mange privatpersoner har sendt inn kommentarer til forslaget, viser kommunens e-innsyn.
I sin høringsuttalelse skrev Oslo Havebyselskap at de var kritisk til forslaget, og oppfordret Bymiljøetaten til å gå i dialog med havebyselskapet.
I sin høringsuttalelse om tiltaket understreker borettslaget Oslo havebyselskap at tilrettelegging for sykkel ikke kan medføre økt trafikkfare eller urimelige ulemper for beboerne.
Borettslaget påpeker at bortfall av ca. 40 parkeringsplasser i Eventyrveien vil øke presset for å få sette biler i hager og innvendige kvartaler, noe som ikke er tillatt i hagebyen.

Eventyrveien: Gateparkeringen fjernes for å bedre fremkommeligheten for syklister. Sykling skal skje i blandet trafikk, ifølge Bymiljøetaten. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Dette er uheldig for bomiljøet og øker risikoen for ulykker, blant annet frykter de høyere fart for biler og syklister, skriver styret.
Styret stiller i sin høringsuttalelse også flere spørsmål til Bymiljøetaten:
- Er den foreslåtte traséen nødvendig, gitt at det allerede er etablert sykkelfelt i Sognsveien og i Niels Henrik Abels vei?
- Kan parkeringsplasser fjernes bare på deler av strekningen?
- Kan sykkeltraséen legges i en annen rute, der det er færre boenheter og færre direkte berørte?
- Kan Eventyrveien bli enveiskjørt og dermed gi mer plass til gående og syklende?
- Kan det opparbeides fortau eller en sikkerhetssone for å hindre at barn løper rett ut i veien?
Borettslaget skriver videre at de er positive til økt trafikksikkerhet utenfor Eventyrplassen, men er usikre på om det er tatt tilstrekkelig hensyn til verneverdi og den strenge reguleringen også av utomhusanlegget. De peker også på at tiltakene er varslet med for kort tidsfrist, og ber om at arbeidet utsettes til en skikkelig høringsprosess er gjennomført.
Birkelund Tangen sier til Nordre Aker Budstikke at Bymiljøetaten går gjennom alle innspillene de har fått inn, og ser dette i sammenheng med prosjektet.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!