Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Utstyrer renovasjonsbiler med slukkeutstyr etter brannen

Slik så det ut da renovasjonsbilen brant i Grefsenåsen i slutten av juni i fjor. Foto: Ingar Blandhoel / Leserbilde

Oslo kommune bestiller nye renovasjonsbiler etter brannen på Kjelsås i fjor.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 30.09.2019 kl 12:31

OSLO: En gassdrevet renovasjonsbil tok fyr i Mikael Hertzbergsvei på Kjelsås 26. juni 2018, og brannen spredte seg også til et bolighus.

Den eksplosjonsartede brannen opplevdes som svært dramatisk, ifølge Berit Risebro, nærmeste nabo til huset som ble antent. I et innlegg i Nordre Aker Budstikke i etterkant av brannen, skrev hun:

– Søppeltømming er det mest dagligdagse og alminnelige som foregår i alle veier og gater. Det er vel ikke sånn at en hver søppelbil er en tikkende bombe?

Fryktet ikke brannrisiko

Etter grundige undersøkelser av renovasjonsbilen kunne brannårsaken ikke fastslås med sikkerhet, men basert på funn og vitnebeskrivelser, mente Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI) at sannsynlig brannårsak var varmeutvikling fra eksossystemet som førte til selvantenning av oljesøl og løse gjenstander, som for eksempel kvist, blader og lignende. Flammene brant hull på hydraulikkslanger og trykkluftanlegg med kraftig brannutvikling.

Renovasjonsetaten sa til Nordre Aker Budstikke at de ikke var bekymret for at resten av etatens renovasjonsbiler representerer noen brannrisiko, utover hva som er normalt for kjøretøy av denne typen.

Slik så søppelbilen ut, etter brannen. Foto: OSLO FORSIKRING

Slukkesystem i nye søppelbiler

Når Oslo kommune nå har bestilt 22 nye renovasjonsbiler fra Bertel O. Steen, var et av kriteriene at bilene har brannhindrende løsninger. Bertel O. Steen, som vant anbudet, tilbød Fogmaker levert av Metrotek AS på samtlige biler. Det er Metrotek selv, som er en uavhengig leverandør av tilbehør til buss, kollektivtrafikk og lastebil i Norge, som melder dette.

Fogmaker er et system som har en sentral vanntank plassert mellom førerhuset og påbygget som det går rør ut fra til dyser som spruter ut veldig fin vanndamp som kjøler ned varme deler og fortrenger oksygen ved brann. Systemet medfører et temperaturfall på 734 grader i løpet av 10 sekunder, ifølge Metrotek. Systemet er i dag montert på 160.000 anlegg siden 1995.

– Branner av det omfanget man så på Grefsen forekommer svært sjelden, men konsekvensene forbundet med en slik brann både i form av materielle skader, men også potensialet for personskader, gjør at det er enkelt å forsvare den relativt sett lille ekstrakostnaden forbundet med innstallering av et slikt system, sier Svein R. Hetland er kvalitets- og kontraktsansvarlig ved innsamlingsavdelingen i Renovasjonsetaten. De 22 nye bilene med Fogmaker skal leveres i 2019 og 2020. Ler mer hos Metrotek.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...