Frp om veien som sprekker opp:
– Uforståelig forskjellsbehandling av Maridalsveien

Fremskrittspartiets Lars Petter Solås synes forholdene i Maridalen er for dårlige, og går til valg på ny asfalt. Foto: Christian F. Borg / Karl A. Kjelstrup
Fremskrittspartiets Lars Petter Solås mener det er absolutt nødvendig med ny asfalt i Maridalen, og synes det er oppsiktsvekkende at byrådet ikke gjør noe. Partiet går til valg på at veien reasfalteres så raskt som mulig.
Publisert: 01.07.2019 kl 13:20
Sist oppdatert: 01.07.2019 kl 13:33
MARIDALEN: Som eneste parti ville Fremskrittspartiet sette av 35 millioner til ny asfalt, blant annet i Maridalen, i budsjettet for 2019. De andre partiene var ikke enige, og forslaget ble vraket. Sammen med Venstre kjemper de begge en kamp for ny asfalt. Fjerdekandidat for partiet til bystyret, Lars Petter Solås, er kritisk til at de andre partiene ikke ønsker å sette av penger til oppgradering av asfalten.
Valgløfte
Ønskene om ny asfalt i Maridalen har ikke dukket opp den siste tiden. I 2007 vedtok bystyret å bygge en sykkelvei mellom Brekke og Hammeren. Før lokalvalget i 2011 gikk Rødts daværende listetopp ut i Nordre Aker Budstikke og sa at Maridalsveien var livsfarlig på sykkel.
Etter konseptvalgutredninger og konsekvensutredninger i 2017 og 2018, landet byrådet på at det skal bygges en utvidet veiskulder på strekningen, ikke en separat sykkelvei. Bestillingen for dette sendte byråd for miljø- og samferdsel til Bymiljøetaten høsten 2018. Ferdigstillelse skal være i 2024.
Fremskrittspartiet er et av partiene som ønsker nytt asfaltdekke på Maridalsveien i Maridalen allerede nå, men møter politisk motstand. Solås lover at partiet vil jobbe videre for asfalt etter valget i høst.
– Dere går til valg på ny asfalt i Maridalen i høst?
– Absolutt. Vi ønsker å få rehabilitert asfalten i Maridalen, så den igjen er attraktiv for syklister og bilister, svarer Solås kjapt på lokalavisas spørsmål.

Fremskrittspartiet vil gå til valg på ny asfalt i Maridalen, og foreslo også å sette av 35 millioner til dette i det alternative Oslobudsjettet for 2019. Foto: Christian Fredrik Borg
Han fortsetter, og synes Maridalsveien ligger ideelt til med tanke på tilgjengelighet for befolkningen.
– Vi synes det er ganske ulogisk at en vei som Maridalsveien, som er godt brukt og lar Oslofolket bruke den flotte naturen vi har, ikke har trygge forhold, og en asfalt som sprekker opp.
– Uforståelig forskjellsbehandling
Sammen med Venstre er de det eneste partiet som ønsker å bruke penger på ny asfalt i Maridalen, etter det Nordre Aker Budstikke kjenner til. At byrådspartiene bruker penger på å tilrettelegge for syklister og de som ikke ønsker å sykle i sentrumskjernen, men ikke vil gi gode forhold til de som ønsker å sykle og gå på rulleski i Maridalen, synes han er oppsiktsvekkende.
– At byrådet, som har så store ambisjoner for sykling, bortprioriteter viktige ting som oppgradering av veien for de syklende er uforståelig forskjellsbehandling. For oss virker det som om de ikke vil oppgradere den kun fordi den også brukes til biltrafikk, sier Solås.
LES OGSÅ: – Man bare snakker og snakker uten at noe blir gjort! sier Venstre
Dele veien
Saken engasjerer bredt, og i kommentarfeltet på Nordre Aker Budstikkes Facebook-side oppstår det ofte debatt rundt saken. Beboere i Maridalen argumenterer for at veien ikke skal brukes som treningsarena, når forholdene er så dårlige at det er med hjertet i halsen de kjører hjem fra jobb. Andre mener at veien skal være åpen for alle, i og med at det er en kommunal vei.
– Skal også de som sykler og går på rulleski få bruke den kommunale veien?
– Selvfølgelig, vi må dele på veien, og slik som det er nå handler det om at veien skal få et nytt asfaltdekke. Det i seg selv vil gjøre det tryggere for alle å ferdes i Maridalen, og det er det som haster nå. Planene om ny veiskulder er alt for langt fremme i tid, sier Solås.

Lars Petter Solås i Fremskrittspartiet mener at bilister, syklister og rulleskiløpere må kunne dele på veien, men at ny asfalt er helt nødvendig. Foto: Christian Fredrik Borg
Haster
Får Fremskrittpartiet det som de vil i valget til høsten, vil ny asfalt trolig være på plass i rimelig tid etter valget i september. Solås, som er Oslo Fremskrittspartis fjerdekandidat i Oslo, mener det haster med nytt asfaltdekke.
– Vi var utålmodige for ett år siden, og har ikke akkurat blitt mer tålmodige.
I partiets alternative Oslobudsjett for 2019 satt de av 35 millioner til ny asfalt, men forslaget fikk ikke gjennomslag hos de andre partiene.
– Samferdsel er viktig for Fremskrittspartiet. Mange steder i Oslo er asfalten for dårlig, og varierende værforhold og snø tærer på asfalten, men bare et visst antall hull kan lappes. På et visst punkt vil veiene bli så dårlige at hele veien trenger ny asfalt for å tilfredsstille behovene for en sikker vei, fortsetter Solås.
– Forhandlinger
– Hvordan skal dere få gjennom penger til ny asfalt når dere og Venstre er de eneste som vil bruke penger på asfalt?
– Det er selvfølgelig noe vi må ta fatt på i forhandlinger, men for oss i Fremskrittspartiet er det viktig å prioritere samferdsel og infrastruktur. Det er noe vi kommer til å slåss hardt for. Vi har sittet i byråd med Høyre en gang tidligere, og noe av det vi fikk til da var en større stansing på asfaltering. Derfor har jeg store forventninger om det også nå, forteller Solås.
– Tror du det må en dødsulykke til før de andre partiene vil sikre tryggere forhold og bruke penger på ny asfalt?
– Det håper jeg inderlig ikke, og det er en av grunnene til at vi mener Maridalsveien trenger en oppgradering så fort som mulig, avslutter Frp-politikeren.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!