Mener det er helt feil å kritisere byrådet:
– Veiskulderen kunne vært bygget for lenge siden
Nordre Aker Arbeiderpartis leder, Emil Mogstad, mener Venstre bør feie for egen dør før de kritiserer tiden det tar å få på plass veiskulder for sykkel og rulleski langs Maridalsveien. Den kan tidligst være på plass om seks år, ifølge byråden.
Publisert: 07.11.2018 kl 12:22
Sist oppdatert: 07.11.2018 kl 21:16
MARIDALEN: I forrige uke svarte miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) på et spørsmål fra bystyrerepresentant for Venstre, Espen Ophaug.
Han lurte på hvordan arbeidet med å få på plass en veiskulder langs Maridalsveien, fra Hammeren til Brekke, ligger an – og når den kan ventes til behandling i bystyret.
Snart 12 år siden vedtaket
Bymiljøetaten anbefalte nemlig løsningen i 2016, og det var da planlagt at forslag til reguleringsplan ville bli klart i løpet av 2017, med politisk behandling i 2018. Men det var allerede i 2007 at bystyret vedtok å bygge gang- og sykkelvei i Maridalen. Så ting har tatt tid.
«Dette er et type prosjekt som har behov for en lengre planleggingsfase, blant annet av hensyn til kulturminner og landskapsvern. Status for prosjektet er at Bymiljøetaten ferdigstilte en forenklet konseptvalgutredning for prosjektet i 2017, mens konsekvensutredningen ble ferdigstilt tidlig i 2018. I august 2018 oversendte Bymiljøetaten en oppsummering av konseptvalgutredningen og konsekvensutredningen til byrådsavdelingen som grunnlag for beslutning av videre arbeid,» svarte byråd Berg på Venstres spørsmål.

Myke og harde trafikanter deler veien i Maridalen. Ennå er det minst seks år til veiskulderen er på plass. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (Arkivfoto)
Prislapp: 90 millioner kroner
Hun skrev videre at Bymiljøetaten anslår at forprosjektet kan være ferdigstilt vinteren 2021-22, slik at anleggsarbeidene kan begynne i 2022, med to års anleggstid, men at det er usikkerhet rundt tidsrammen. Det er fordi planområdet ligger i Marka, og bystyrets endelige vedtak må til stadfestelse hos Fylkesmannen og regjeringen.
– Planområdets karakter og nærhet til Maridalsvannet medfører stor interesse for saken blant statlige og regionale organer med innsigelsesmyndighet, skrev byråden.
Hun opplyste at kostnaden for en slik «utvidet skulder» er forventet å bli 90 millioner kroner, noe som inkluderer oppgradering av hele veibanen. Til sammenlikning er prisestimatet på en separat gang- og sykkelvei, som også har blitt vurdert, inkludert opprustning av dagens veibane, 115,3 millioner kroner.
Venstre reagerte

Maridalsveien er populær treningsarena for rullende på sykkel og ski med hjul. Det er vedtatt veiskulder, men ennå ligger den mange år frem i tid. Venstres Ingeborg Briseid Kraft (innfelt) er oppgitt. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (Arkivfoto)
Ophaugs partikollega, og nestleder i bydelsutvalget i Nordre Aker, Ingeborg Briseid Kraft, var lite imponert over svaret.
– Man bare snakker og snakker uten at noe blir gjort - enda bystyrepolitikerne sier de er opptatt av å bedre tilgangen til marka og legge til rette for syklister. Det er helt utrolig at dette har tatt så lang tid og at det skal ta enda mange år! sa Kraft, som viste til ulykkeshendelser på veien, og sa videre at hun frykter for livet til dem som bruker Maridalsveien som treningsarene.
Hele saken, og uttalelsen fra Kraft, kan du lese her.
Arbeiderpariet kaster ballen tilbake
Lederen for Nordre Aker Arbeiderparti, Emil Mogstad, er helt enig i at Maridalsveien bør ha høy prioritet, men har forståelse for at det er tidkrevende.
– Først og fremst er det veldig bra at det endelig er konkrete planer om veiskulder i Maridalen, det kan nok både Kraft og jeg være enige om. Så er det jo slik at Maridalen er et vernet landskap, og da blir gjennomføringen av slike prosjekter kjedelige og langdryge. Det er bra, det skal være vanskelig å bygge i Marka.
Kritikken fra Kraft faller imidlertid politikeren fra byrådspartiet Arbeiderpartiet, tungt for brystet.
– Krafts kritikk av byråden blir helt feil. Bystyret vedtok saken i 2007 under blått flertall. Fra 2011 til 2015 hadde Venstre samferdselsbyråden, og alle muligheter til å få i gang denne saken. Etter valget i 2015 tok det under et år før planleggingen var i gang. Veiskulderen kunne vært bygget for lenge siden, nå er det i det minste fremgang, sier han.
Ønsker skulder helt til Skar
– Det er også synd at planene så langt kun går til Hammeren, det burde gått hele veien inn til Skar. Igjen er dette en sak som ble fattet av forrige byråd, og så har det blitt stående. Vi som lokalpolitikere må bare fortsette å presse på for å få dette gjennomført, legger Mogstad til.
Han håper folk i mellomtiden likevel vil fortsette å bruke Maridalen.
– Det er et flott område å sykle i og veien er fortsatt trygg selv om det humper enkelte steder. For rulleski har jeg forståelse for at det kan bli for utfordrende, men det jobbes i det minste med å gjøre det bedre, sier Mogstad.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!