Venstre sier nei til forkjørsvei på Tåsen
Bymiljøetaten vil forkjørsregulere deler av Uelands gate, Tåsenveien og Nordbergveien, og ber om bydelens innspill. Nordre Aker Venstre vil at bydelsutvalget skal si et rungende nei.
Publisert: 03.06.2019 kl 15:05
Sist oppdatert: 04.06.2019 kl 12:49
TÅSEN: Det er Bymiljøetaten som mener det er behov for å forkjørsregulere strekning mellom Ring 2 og Ring 3 som består av Uelands gate, Tåsenveien og Nordbergveien. Det foreslås at Uelands gate blir skiltet forkjørsregulert fra Ring 2 fram til krysset med Tåsenveien og videre til Nordbergveien og fram til Ring 3.
Begrunnelsen er at strekningen er hovedforbindelse i området, og fungerer etter observasjoner allerede som forkjørsvei. Det skal også etableres sykkelfelt langs hele strekningen, og Bymiljøetaten mener dette vil forbedre trafikksikkerheten generelt. Det vil også gi prioritet og bedre fremkommelighet for syklistene og busser som trafikkerer veien. Videre blir det vist til at Maridalsveien og Sognsveien allerede er regulert til forkjørsveier, og at det er flere fellestrekk mellom disse veiene:
De er hovedveiforbindelser mellom Ring 2 og Ring 3, har 40 km/t fartsgrense og har innregulert tosidig sykkelfelt og fortau. Oppstart av arbeidene med sykkelfeltet i Tåsenveien er planlagt senere i 2019.
Fartsdempende tiltak
Nordre Aker Budstikke skrev om forslaget til forkjørsvei på strekningen tidligere i mai. Bymiljøetaten har nå sendt forslaget på høring til politiet og de berørte bydelene, Nordre Aker og Sagene, for uttalelse.
I Bydel Nordre Aker skal Miljø-, plan og samferdselskomiteen (MPS) behandle saken mandag 3. juni, før bydelsutvalget (BU) fatter bydelens endelige uttalelse i sitt møte 13. juni.
I bydelsadministrasjonens innstilling til MPS foreslår bydelsdirektøren at bydelen støtter tiltaket, men at skiltingen ikke endres før sykkelfeltene er etablert. I tillegg mener bydelsdirektøren det bør iverksettes fartsdempende tiltak på deler av strekningen: Dette gjelder en 150 meter lang strekning mellom Irisveien/Christophers vei og Østhellinga/Hauges vei som burde hatt en fartshump midtveis, og en 100 meter lang strekning mellom Løvåsveien/Godals vei og Tåsen Allé/Biskop Heuchs vei, som burde hatt et opphøyd gangfelt ved P.A. Munchs vei.
Venstre sier nei
Før behandlingen i MPS-komiteen flagger Venstre, og BU-nestleder Ingeborg Briseid Kraft, sin motstand mot Bymiljøetatens forslag. En vei med fartsgrense på 40 km/t bør i utgangspunktet være en lokalvei – skiltet som forkjørsvei vil den fremstå som en hovedvei, mener partiet.
– Hvis veien skiltes som forkjørsvei vil antakelig farten øke. Da blir det behov for fartshumper for å redusere farten, og vinningen går opp i spinningen. I tillegg vil folk som kommer fra sidegatene få vanskeligheter med å komme seg inn i Tåsenveien, sier Kraft til Nordre Aker Budstikke.
Venstre viser til at bakken i Jutulveien er enveiskjørt, og at dette, sammen med mye trafikk ved Ullevaal stadion og Nydalen, gjør Tåsenveien til den naturlige veien opp til Ring 3 for alle som bor på Sagene, Bakkehaugen, Berg og Tåsen. Venstre frykter at Tåsen som forkjørsvei vil medføre kaos i nærliggende veier i rushtiden, noe som vil føre til at mange velger alternative traseer via veier og gater som ikke er dimensjonert for gjennomfartstrafikk.
Venstre støtter imidlertid bydelsdirektørens ønske om fartsdempende tiltak på de to strekningene mellom Irisveien/Christophers vei og Østhellinga/Hauges vei, og mellom Løvåsveien/Godals vei og Tåsen Allé/Biskop Heuchs vei.
Gallup
Er forkjørsvei i Uelands gate/Tåsenveien/Nordbergveien mellom Ring 2 og 3 en god idé?
OPPDATERT: Venstres forslag ble nedstemt i MPS mandag 3. mai, og bydelsdirektørens forslag til vedtak, om å støtte forslaget om forkjørsvei, fikk flertall. Venstre vil vurdere å fremme sitt alternative forslag på nytt direkte i bydelsutvalgsmøtet 13. juni, opplyser Kraft.
Avgjøres senere
I forbindelse med forkjørsregulering i Maridalsveien, spurte vi Bymiljøetaten om det planlegges fartsregulerende tiltak. Etaten svarte da:
– Vår erfaring tilsier at det ikke blir økt hastighet i veier etter innføring av forkjørsregulering. Tvert imot blir trafikksikkerheten ofte bedre ved at trafikkbildet blir mer oversiktlig. Bilistene har mindre fokus på biler som kommer fra sidegater (unngår bråbrems) og har mer fokus på veien de kjører på og mer oppmerksomhet på myke trafikanter, bl.a. de som krysser veien. Vi gjør både før- og etterundersøkelser i de veiene som blir forkjørsregulert, og vurderer da om det er behov for fartsreduserende eller andre trafikksikringstiltak. Les hele uttalelsen her.
Etter at innspillene om forslaget i Tåsenveien er innhentet, vil Bymiljøetaten vurdere saken på nytt, før forslaget eventuelt sendes til Statens vegvesen Region øst. Det er Statens vegvesen som har myndighet til å fatte vedtak for forkjørsvei.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!