Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Vet du hva som skjer her?

Slik ser det ut fra gangbrua ved Lillo. Foto: Asbjørn Ness / Leserfoto

Flere lurer på dette: Byggearbeidene langs Ring 3 ved Lillo, mot Storokrysset, skal komme busspassasjerer og syklende til gode.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 15.10.2018 kl 17:30

STORO: I høst har Statens vegvesen begynt å grave på stripa mellom ringveien og Gjøvikbanen – omtrent fra der gangbrua over til Lillo terrasse går, og helt frem til Storokrysset.

Strekningen er 530 meter lang, og tiltaket som nå er i gang ble vedtatt av bystyret på tampen av 2016. Riktignok ikke helt uten innsigelser.

Sykkel og kollektivt

De siste ukene har flere av våre lesere kontaktet Nordre Aker Budstikke med spørsmål om hva som egentlig foregår her langs Ring 3 og Gjøvikbanen.

Og svaret er som følger:

«Prosjektet skal tilrettelegge for en god og forutsigbar framkommelighet for kollektivtrafikk ved å etablere sammenhengende kollektivfelt i retning øst på hele planstrekningen. Oppgraderingen skal legge til rette for en oversiktlig og trafikksikker gang-/sykkelvegtrasé med god framkommelighet, slik at flere sykler.

Det legges opp til løsning der syklende ferdes på eget areal, adskilt fra gående,» ifølge Statens vegvesen.

– Det bygges kollektivfelt samt 4 meter sykkelveg med 2,5 meter fortau. Muligheten for utvidelse av bredden på sykkelvegen fra 3 til 4 meter blir altså benyttet, supplerer byggeleder Ola Robøle.

Slik er planområdet:

Vedtatt i 2016

Den eksisterende bebyggelsen på området, nemlig den tidligere Uno-X-bensinstasjonen og Mekonomen-bilverksetdet, er allerede revet, eller i ferd med å bli det nå.

Reguleringsplanarbeidet startet opp allerede høsten 2014, og planforslag til offentlig ettersyn ble oversendt Plan- og bygningsetaten høsten 2014.

Her er det stengt for gående og syklende, sier skiltene. Men hva som anlegges er det ikke like lett å skjønne – ennå. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Nordre Aker Budstikke var med da byutviklingskomiteen var på befaring høsten 2016.

Da kom det frem at Uno-X, som i utgangspunktet hadde en leieavtale frem til 2028, var lite glade på å flytte. De så nemlig for seg å utvide bensinstasjonen til også å bli en hydrogenstasjon.

Høyre og Frp ønsket tiltaket, men ville se på andre løsninger, slik at det kunne legges til rette for at bensinstasjonen fikk bli på området. Det fikk de ikke flertall for, og planen, med sykkelvei, kollketivfelt og grøntområde, uten bensinstasjon, ble vedtatt av bystyret 14. desember 2016.

Da hadde man allerede blitt enige om en avtale med Mekonomen, som i utgangspunktet hadde leieavtale frem til 2023.

117 millioner kroner

Byggingen startet i høst. Fremdriften i prosjektet er todelt. Ferdigdato for alt er 15. mai. 2019.

– For publikum er målsetningen av vi åpner et nesten ferdig anlegg for trafikk rundt årsskiftet. Det er imidlertid litt vanskelig å kunne sette en bestemt dato for dette. Det er lite slakk for fremdriften i prosjektet. Hvis tidkrevende uforutsette ting dukker opp eller vi får en tidlig snørik vinter kan fremdriften gå tregere. Til våren kommer vi som sagt tilbake. Arbeidene som da gjenstår er hovedsakelig asfaltere øverste laget med asfalt og grøntarbeider, sier Robøle.

Tiltaket er forankret i Oslopakke 3, og i Nasjonal transportplan – Handlingsprogram 2014-2017, og har en totalkostnad på 117 millioner kroner.

LES OGSÅ: – Alle stiller seg undrende til hvorfor det ikke er gjort noe med trafikksituasjonen tidligere.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...