Nordre Aker Budstikke
Seksjonsheader

Svarer på kritikken:

«Vi må også ta hensyn til de som føler seg usikre»

Avdelingsdirektør for sykkel i Bymiljøetaten, Heidi Tomten. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

MENINGER: Det er ikke slik at ønsket om å komme raskt frem skal gå på bekostning av trafikksikkerhet. Derfor lager vi infrastruktur som prioriterer trygghet for både syklister og medtrafikanter.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 18.12.2021 kl 11:12

I et debattinnlegg i Nordre Aker Budstikke 15. desember, setter helårssyklistene Eirik og Erik spørsmålstegn ved Bymiljøetatens utbygging av sykkelinfrastruktur, og spesielt opphøyde sykkelfelt. Det hevdes i innlegget at opphøyde sykkelfelt kun er for en liten «klikk», og ikke den heterogene gruppen av syklister.

Oslo kommune har en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Det betyr at alle skal kunne sykle trygt, uavhengig av ferdigheter og alder. Og, som det så riktig påpekes i innlegget; syklister er en mangfoldig gruppe, alt fra de som føler seg trygge og vil komme fortest mulig frem, til de som er usikre og knapt tør sykle på veier med høy trafikk og mange ulike trafikanter.

Innleggsforfatterne er tydeligvis erfarne syklister. Og selv om dette er en viktig gruppe, så vi må også ta hensyn til alle de som føler seg mer usikre på sykkelen. Vi prioriterer derfor trygge og trafikksikre løsninger. Dette kan i enkelte tilfeller gå utover tempo og fleksibilitet.

I en holdningsundersøkelse om sykling fra 2014 svarer kun 9 prosent at de opplever det trygt å sykle i Oslo. I 2020 viser den samme undersøkelsen en oppgang til 28 prosent. Dette tyder på at sykkelsatsingen de siste årene har hatt en god effekt, men at det fortsatt er mye arbeid som gjenstår før Oslo oppleves som en trygg sykkelby for alle.


I innlegget hevdes det at Bymiljøetaten designer løsninger som er smarte på papir, men ikke i praksis, og at det virker tilfeldig hvor de opphøyde sykkelfeltene er plassert. Hvis dette er oppfatningen, så har vi også en jobb å gjøre med å kommunisere våre planer og løsninger bedre.

I internasjonal sammenheng er opphøyde sykkelfelt en velprøvd standardløsning, som egner seg spesielt godt på høyt trafikkerte strekninger der det oppleves utrygt å sykle. I fjor gjennomførte Transportøkonomisk institutt (TØI) en undersøkelse om de opphøyde sykkelfeltene i Åkebergveien. Resultatene viser at løsningen oppleves både tryggere, sikrere og kan gi bedre fremkommelighet, både for syklister, gående og kjørende.

En strekning i Maridalsveien nevnes i innlegget som eksempel på tilfeldig plassering av opphøyde sykkelfelt. Vi ønsker å påpeke at dette slett ikke er en tilfeldighet, men et resultat av nøye vurdering. Med opphøyd sykkelfelt hindrer vi at bilister legger seg ut i sykkelfeltet. Dette har vært et sikkerhetsproblem for syklister over tid, særlig mellom rundkjøringen og rampen til Ring 3. Ja, kanskje må syklister redusere farten og gis noe mindre fleksibilitet på slike korte partier, men det er samtidig et viktig sikkerhetstiltak.

Det er verdt å merke seg at sykkelfeltet i Maridalsveien er smalere enn i Åkebergveien og Grefsenveien. Opphøyde sykkelfelt skal i utgangspunktet være minimum 2,2 meter brede, slik at det er mulig å sykle forbi andre. I tilfeller som Maridalsveien og langs Ring 2, er ikke dette mulig grunnet plassmangel. Løsningen på Ring 2 er under evaluering, blant annet for å se på effekten av opphøyde sykkelfelt som er smalere enn 2,2 meter.


I innlegget nevner Erik og Eirik en del egenopplevde eksempler på risikosituasjoner grunnet infrastruktur; sykkelfelt bak busstopp, sykkelfelt som gir følelse av forkjørsrett og forbikjøring i opphøyd sykkelfelt. Vi opplever at dette handler mer om å ta hensyn til medtrafikanter enn om infrastruktur, og at man som syklist har ansvar for å senke farten i slike situasjoner. God fremkommelighet er en viktig faktor i vårt arbeid. Det er imidlertid ikke slik at ønsket om å komme raskt frem skal gå på bekostning av trafikksikkerhet. Derfor lager vi infrastruktur som prioriterer trygghet for både syklister og medtrafikanter.

PS. I innlegget står det at opphøyde sykkelfelt kan skape sikkerhetsrisiko hvis veien er dårlig brøytet. Vi vil påpeke at alle opphøyde sykkelfelt er høyt prioritert for vinterdrift, og at fysisk skille mellom veibane og sykkelfelt gjør det enklere å holde god driftsstandard. Hvis man likevel opplever dårlig brøyting, er det mulig å melde fra til oss på Bymelding.no.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...